Wilma
    Hej! Jag vill bli gymnasielärare i sociologi och psykologi. Vad jag har förstått så kan detta göras genom att läsa in 120hp i både ämnen och sedan söka KPU. Mitt problem är dock - vart ska jag göra detta? Jag bor i Nyköping och vill helst inte flytta därifrån under studietiden. Alltså vill jag läsa på distans eller gå på ett universitet nära mig. Finns det något universitet som erbjuder KPU inom dessa två ännen på distans, eller med möjlighet till pendling från min hemstad? Jag hittar endast Göteborgs Universitet, dock är det inte möjligt med pendling dit och det finns ej heller på distans.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    jag tänker på framtida möjlighet att få en Heltids-tjänst som gymnasielärare i sociologi och psykologi - det kanske ej blir möjligt. Detta pga att det ej finns så många kurser inom de ämnena och de ingår inte i alla gymnasieprogram, ex. läses inte de kurser på de yrkesprogrammen.
    Det blir ju mycket tråkigt om du efter 5,5 år studier på heltid och med legitimation som behörig lärare i sociologi och psykologi får sedan t.ex 12,5% av en heltidstjänst och lön som ej går att leva på.
    Jag vill be dig tänka om och kanske försöka komma på en annan ämneskombination, t.ex psykologi och matematik; eller sociologi och svenska... Mitt förslag är att ett av dina undervisningsämnen blir ett vanligt ämne (förslagsvis - svenska, engelska eller matematik).

    Om vi t.ex kikar på gymnasieskolorna i Nyköping - idag finns det 10 st. Och det är, som jag kan se, endast på 2 av dem - en kommunal och en friskola: Nyköpings gymnasium och Nyköpings Enskilda gymnasium som erbjuds de program där eleverna måste eller brukar läsa kurser i de ämnena som du vill undervis i.
    Om vi ex.tittar på Programplan för Ekonomiprogrammet- så ingår endast en liten 50p.kurs i psykologi  i Ekonomi/ekonomi och i Ekonomi/juridik läser man 50p.+ 50p. psykologi 1 och 2a (det är sammanlagt lika många undervisningstimmar som ingår i Svenska 1 kurs).
    Men i svenska läser då eleverna även Svenska 2 och 3, men inom psykologi behöver de inte läsa mer än de 50 eller 50+50 poäng.
    Det är, alltså, få obligatoriska undervisningstimmar och det är därför som för lärare i psykologi och sociologi blir mycket svårt (troligtvis omöjligt) att få en heltidstjänst; i så fall måste man antingen undervisa även i de ämnena där man inte är behörig (om rektor så tillåter) eller "nöja" sig med en deltidstjänst och söka andra jobb att komplettera med för att klara sin personliga ekonomi.