Amanda
    Jag har precis börjat på naturlinjen på gymnasiet. Jag är fortfarande inte helt säker på att det är natur jag vill gå och väger mellan natur och restaurang/livsmedel. Jag vet att natur är en bred linje vilket är bra då jag inte är helt säker på vad jag vill bli men det känns som att naturlinjen leder till mycket men inte till restaurangbranchen.
    Därför undrar jag om det finns möjlighet att bli kock/bagare/konditor (jag har inte riktigt bestämt mig) efter gymnasiet? Är det bara komvux som gäller då eller finns det något annat sätt? Och om det bara finns komvux som alternativ, är det svårt att komma in på komvux om jag lyckas få höga betyg på natur?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda!
    Det är mycket svårt att få gå yrkesutbildning på gymnasial nivå, när man redan är klar med gymnasiet.
    Det finns inte i alla kommuner och där det finns så är det "personer med kort tidigare utbildnngsbakgrund" som har förtur till platserna, dvs om man helt saknar gymnasial utbildning, är det en fördel och man kommer in först.
    Om man redan har en gymnasial utbildning (oavsett vad det är för utbildning), så är man lägst prioriterad på Komvux. Allt som oftast, kommer man tyvärr inte in på Komvux yrkesutbildning om man redan har gymnasieexamen.
    På Yrkeshögskola kan det finnas utbildningar intressanta för dig men det är Påbyggnad eftergymnasialt, dvs man förväntas ha grundutbildning från gymnasiet i det aktuella yrke.
    Se exempel på yrkesutbildningar och OBS! behörighetskraven (lite längre ner till höger på sidan):
    http://www.yhguiden.se/utbildning/lapplands-larcentra/gastronomisk-kock-gastronomiskt-entreprenoerskap
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/koeksmaestare-nykoeping
    http://www.yhguiden.se/utbildning/gastronomihogskolan/arbetsledare-inom-storkok
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-sodertalje/koeksmaestare-med-ekologi-och-hallbarhetsperspektiv

    Att man har höga eller låga betyg från gymnasiet, spelar inte så stor roll för prioriteringen på Komvux. Själva faktum att man har läst på gymnasiet, gör att man kommer sist i kön till yrkesutbildning på Komvux.

    Vill man bli säker på att kunna få yrkesutbildning på gymnasienivå, är det bättre att byta till ett yrkesprogram på gymnasiet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    bästa hälsningar
    ANNA