Maria
    Hej!
    Jag har läst 81 hp Grafisk design och kommunikation (avbrutet program) och en kandidatutbildning i teologi. Jag vill bli kommunikatör, helst inom Svenska kyrkan. Jag behöver hjälp med nästa val: Jag ska nu antingen välja en praktiktermin på 30 hp och praktisera som kommunikatör eller ett magisterprogram inom Kommunikation med inriktning mot myndighet och offentlig förvaltning på 60 hp (utan praktik). Jag vill veta vilken av dessa två val som är mest lämpade för att ge mig det jobb jag vill ha. Praktikkurs skulle ge mig erfarenhet och kontakter, samt är kortare så att jag snabbare kommer ut i arbetslivet. Magisterprogrammet ger mig en akademisk examen vilket ofta är ett krav i platsannonser, samt en intressant och givande utbildning för det jag vill arbeta med. Praktikkursen kanske inte räcker för att få jobb då akademisk examen kanske (ofta) krävs, magisterutbildningen ger mig inga kontakter eller erfarenhet och är eventuellt inte nödvändig (men såklart alltid givande) eftersom jag skulle kunna tillägna mig samma/liknande kunskaper på en arbetsplats. Om man sitter på hr-avdelningen är rekryterare, vägen en akademisk examen eller erfarenheten tyngst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Maria,
    du har ett viktigt beslut framför dig.
    Du vill jobba inom kyrkan, skriver du och det är inte "vilket jobb som helst" då det krävs att du har religiös övertygelse och så vitt vi vet så måste man alltid ha Grundkurs som ges på folkhögskolor.
    Gå gärna in på http://www.svenskakyrkan.se/omoss/grundkurser-i-kristen-tro och http://www.svenskakyrkan.se/omoss/folkhogskolor-med-grundkurser-i-kristen-tro

    Det kan hända att för jobbet som just Kommunikatör, så krävs inte att man har läst grundkurs, men jag råder dig att kontrollera det.

    Jag råder dig också att kontakta Studievägledning
    För blivande diakoner och församlingspedagoger:
    Lorita da Ros Grape
    [email protected]

    För blivande kyrkomusiker och präster:
    Lena Petersson
    [email protected]

    Det står återigen inget om just kommunikatör inom kyrkan, men jag tror att vägledare /kontaktuppgifter ovan/ kan mycket bättre att svara på din fråga om hur du får bäst chans att få jobbet inom just kyrkan.

    Om vi bortser från jobbet just inom kyrkan, så tänker jag så här: praktik och anställning är inte samma sak och arbetslivserfarenhet är just att man har arbetat. Det är inte så att man inte utför samma arbetsuppgifter som praktikant, men oftast behöver man inte ta på sig lika mycket formell ansvar när man är på praktik - därför värdesätts det just arbete mer. Av den anledningen skulle jag, om jag var i dina skor *L* :-), välja magisterutbildning. Jag skulle tänka så här: i fall jag inte får jobb direkt efter magisterutbildning, skulle jag söka praktik plats då. AF kan hjälpa till med att ordna praktikplats.

    Det är i alla fall så som jag tycker och det är de bästa råd som jag just nu kan komma på.
    Ha det bäst & hör av dig igen om du tror vi kan hjälpa dig mer!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare