Linnea
    Jag läste media i gymnasiet vilket är ett högskoleförberedande program. Jag vill bli kriminolog. Jag har inte möjlighet att flytta och gå krimiologprogrammet. Utan jag undrar om det finns kurser på distans inom kriminolog, så jag ändå får en examen och bli godkänd kriminolog. Länka kurser och allt annat som behövs.
    hälsningar Linnea

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linnea - kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/kriminolog där det också förklaras hur man på olika sätt kan utbilda sig till en kriminolog.

    Om du inte kan läsa ett helt program, måste du försöka hitta kurser i kriminologi och måste läsa dem i minst 3 terminer på heltid för att sedan komplettera med "breddningskurser". Börja med kurser i kriminologi, är mitt råd, eftersom du vill ha just Kriminologi som ditt huvudområde för din kandidatexamen, eller hur?

    Vilka kurser och var som kommer att starta till hösten, blir helt klart till kl.13.00 den 15 mars, då ansökningsperiod till högskola till HT18 börjar. De utbildningar (kurser och program) som blir sökbara kommer att bli synliga på www.antagning.se - en sida där man gör ansökan till högskoleutbildningar i Sverige.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Se https://www.miun.se/utbildning/kurser/undervisning-och-manniskors-beteende/kriminologi/kriminologi-gr-a-kriminologi-a-i-15-hp/om-kursen/?term=ht2018-vt2019 - en kurs på distans utan obligatoriska träffar men den är på 50% under en hel termin... dvs i den takten behöver du läsa i 3 år bara "kriminologidelen" och sedan i minst 1,5 år till (på heltid) breddningskurserna.. men du kan kanske läsa breddningskurserna samtidigt som du läser kriminologi på halvtid? Det är inte förbjudet att läsa på mer än heltid.
    Antagning.se tar in på 150% av studietakt (som max). Du kan läsa "breddningskurserna" på 100% + kriminologi på distans på halvtid - till exempel. Olika upplägg är möjliga.
    Mina råd till dig blir att du kan välja
    antingen så väntar du tills eftermiddag den 15 mars 2018 och ser sedan vad som blir sökbart på Antagning.se och söker "enligt eget huvudet" så många olika alternativ som du kan komma på;
    eller ta redan nu kontakt med studievägledare ex. på Mittuniversitetet som vi redan nu vet kommer erbjuda läsa kriminologi på distans - och försök utarbeta någon (helst Några Olika) planer: plan A, plan B och så vidare; detta pga du kanske inte kommer in på de kurserna som du kommer att söka (även om man har de högsta betygen, kan inte studieplats garanteras... därför att situationen kan uppstå att platserna ej räcker till alla med de högsta betygen, då kanske utlottning måste äga rum och då gäller det att ha tur).
    Vänligen

    L. :)