Ellie
    Hejsan! Jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet och funderar nu på att bli läkare. Jag vill därmed läsa det naturvetenskapliga basåret på Malmö universitet men är lite osäker ifall man kan läsa de biologi- samt kemikurser där som krävs för läkarprogrammet, eller ifall deras basår endast täcker den tekniska inriktningen. Försöker hitta information på deras hemsida men har inte lyckats. Kan jag läsa basåret på Malmö universitet för att sedan plugga vidare till läkare eller måste jag plugga basåret på någon annan högskola?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, enl. vad som står på edu.mau.se/sv/Program/NZNTC?v=2 så ingår Matematik 3c och 4; fysik 1a och 2 och Kemi1 men inte kemi 2 eller biologi 1 och 2.
    Basår på högskolenivå är de så kallade "förutbildningar" där varje lärosäte bestämmer självt om basåret ska erbjudas och vilka kurser som i så fall ingår.
    ****
    Du kan även komplettera på komvux eller på en av folkhögskolorna.
    Kika gärna på andra Naturvetenskapliga basår - på andra lärosäten också. Det ser inte ut som att basåret på Malmö Universitet inkluderar alla de kurser som du kommer behöva. Men kontakta gärna studievägledare på MU också. Jag kan alltså inte ge ngn garanti på vilka kurser som MU inkluderar i sitt basår, det bestämmer MU och inte vi här på FRåGA SYV.
    Vänligen och lycka till!
    Julia