Murat

    Hej, Mitt namn är Murat och jag läser andra året på Natur. Funderar på att bli läkare men mina betyg räcker ej till. Jag undrar om det finns högskolor/universitet som garanterar en plats på deras läkarlinje om man läser ett naturvetenskapligt basår med goda betyg. Vet att det fungerar så på vissa skolor när det gäller Ingenjörslinjen. Mvh Murat

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Murat,
    tyvärr känner vi inte till att någon läkarutbildning i Sverige skulle ge någon garantiplats. Hur det blir i framtiden - vet vi inte. Ännu finns inte någon sådan möjlighet som du efterfrågar; eller i alla fall så känner vi inte till det i så fall.
    Tips: gör högskoleprovet. Gör HP flera gånger.
    Ett annat tips: kika på andra yrken inom Hälso- och sjukvård. Det finns väldigt många! - se ex. på www.framtid.se - där det finns tusentals yrkesbeskrivningar.
    Kika på Alternativt urval - som kan finnas på läkarprogrammen... - ex. KI, Karolinska Institutet i Stockholm brukar erbjuda möjlighet att söka även i AU-urvalet. Info finns på deras hemsida. Om de ska fortsätta med det även till hösten 2019 är ännu oklart... men det kan du i alla fall ha i "åtanke".
    Hälsningar

    D: