melissa
    Hej, jag går sista terminen nu i nian och jag har alltid velt bli läkare eller kirurg.
    Jag har bestämt mig för naturvetenskapsprogrammet ,men för att sedan vidare utbilda mig till t.ex hjärt/lung eller "general" kirurg, vad måste jag göra?
    Vilka kurser ska jag läsa på gymnasiet för att få behörighet?
    Ska jag ta högskoleprovet?
    Vilken utbildning ska jag ta på högskolan?
    Hur lång tid måste jag gå på högskolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Milissa!

    Kikurg är specialist inom läkaryrket och vägen till att bli kikurg ser ut så här:

    Bli behörig till Läkarprogrammet på högskola som är på 5.5 år på heltid + AT-tjänstgöring på minst 18 månader + Specialistutbildning (som är på 5 år).

    För behörighet till läkarprogrammet behöver du bl a godkända betyg i gymnasiala kutser fyisk 2, kemi2, biologi2 och matematik 4. Alla de kurser ingår i Naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap. Det är det snabbaste vägen: att välja NA, Naturvetenskap.

    Det finns också andra, lite långsammare vägar, t.ex. via Vård- och omsorgsprogrammet. Det behövs komplettering efter gymnasiet (läsa på Komvu eller göra Prövningar men det kan vara värt det. På VO lär du dig ett yrke och kan sedan välja jobba ett eller två år innan du läser vidare. Det finns också många påbyggnadsutbildningar efter VO på yrkeshögskolan, man kan bli Specialistundersköterska.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Logga in på Mitt Gymnasieval och du får mycket hjälp med ditt gymnasieval.

    ANNA