Josefine
    Jag har blivit intresserad av att bli läkare/kirurg. För att bli det så ska man ju gå Naturvetenskapsprogrammet men jag har inte tillräckligt med poäng för att komma in där. Så jag undrar om jag kan gå vård och omsorgsprogrammet och bli läkare/kirurg? Vad jag vet så kan man inte bli det, men man kan bli undersköterska/sjuksköterska och sedan efter gymnasiet kan man kanske utbilda sig till det på högskola. Kan man göra så, eller måste man ha gått Naturvetenskapsprogrammet för att bli läkare/kirurg?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du har redan svaret! Härligt! Det stämmer att det kan vara svårt att läsa in alla behörighetskurser du behöver på VO för att sedan kunna söka till en läkarutbildning. Fördelen med VO är dock att du får mycket praktik och teori inom det medicinska området som bör intressera dig. Det får du ju inte lika mycket på Natur. Efter gymnasiet är det inga problem att läsa in de teoretiska kurser som du sedan behöver - antingen via Komvux eller ett Naturvetenskapligt basår.

    Du kan säkert komplettera VO redan på gymnasiet med vissa kurser -t.ex ska alla skolor som har yrkesprogram erbjuda dig grundläggande högskolebehörighet som du behöver - även matte kan vara bra. Vill du direkt efter gymnasiet söka ett Naturvetenskapligt basår så måste du läsa upp till Matte 3. Kolla med de gymnasium som du är intresserad av vilka kurser dom erbjuder som kan passa just dig. /Lena, Syv
    • : Min gymnasium erbjuder högskolförberedande efter gymnasium inom vård och omsorg. Så min fråga är om jag kan söka till kirurg efter gymnaset.?
    • Mikael : Det är bäst att ställa en ny fråga för att det krävs ett NYTT SVAR på din kommentar. Väldigt kort: du kan på VO bli behörig till olika högskoleutbildningar, t.ex till Sjuksköterska men ej till Läkare. Du ska inte kunna söka till Läkare direkt efter gymnasiet om du läser på Vård&omsorgsprogrammet.