michelle
    Hej där!
    Jag går just nu år 2 på SA linjen. Och i slutet av ettan insåg jag att jag trots allt ville bli läkare. (trubbel?)
    Jag vet redan nu att jag inte kommer gå ut med A i alla ämnen. Har ex. redan ett D i historia, men det är mitt allra sämsta betyg. har 3 A och resten är uppdelat mellan B och C.
    Jag känner till det naturvetenskapliga basåret som finns för mig att läsa för att bli behörig till läkarprogrammet, men kan jag läsa upp mina andra betyg?
    Jag lär få alla extra meritpoäng man kan få på gymnasiet, 2,5 eller något?
    Eftersom att jag redan läser engelska 7 i tvåan - ska välja till mer i trean.
    De ämnen jag vet att jag inte kommer få A i är idrott, resten KAN väl nå B minst, men jag är nästan säker att jag inte kommer få A i alla ämnen.
    Som det ser ut just nu är mina poäng sedan ettan i snitt 16,5 eller 16,9 lite osäker. Och jag är rätt säker att i best case scenario så kan jag förhoppningsvis ligga kring 18-19, när jag gått ut gymnasiet
    Meritpoöng på det så hamnar jag kring 20-21 plus minus.
    ***
    -Kan jag läsa upp ex. psykologi 1 som jag fick C i betyg sedan ettan? Om jag förstått det rätt så är det mina gymnasiebetyg som måste vara i topp (22,5) för att jag ska ha turen att lyckas?

    -Får man sina 2,5 meritpoäng oavsett betyg i det tillvalda ämnet, ex Eng7 Spanska5? eller måste man få A i ämnet för att få sina 2,5?
    -Jag har även modersmål som jag fått betyg i, räknas detta? eller kan man "byta ut det" som man gjorde i nian, mot sämre betyg? eller räknas det inte överhuvudtaget? Jag har inte modersmål som modernt språk.

    Har jag fortfarande chans att bli läkare? Vad tillåts jag läsa upp av ämnena?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Michelle!
    Det viktigaste är att bli BEHÖRIG - dvs få godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4 och för övrigt även ha Grundläggande behörighet (få gymnasieexamen).
    För att konkurrera om utbildningsplats till Läkarprogrammet kan du göra högskoleprovet. Du kan komma in på en högskoleutbildning på resultatet av högskoleprovet.

    Det som jag råder dig göra nu är att kämpa för så höga betyg du kan under resten av din gymnasietid.
    När du får Examensbeviset, ser du vilka betyg du har fått och kan då planera för att höja dem - genom att läsa på Komvux eller genom att göra prövningar.

    Under resten av din gymnasietid är det bättre att se framåt och försöka få så höga betyg som möjligt i de kurser som ännu ej är betygsatta.

    En annan lösning är för dig att byta till Naturvetenskapsprogrammet (inriktning "naturvetenskap") där alla kurser ingår som du behöver för behörighet till Läkarprogrammet. Du kan kanske redan nu byta till åk1 på NA (om det finns plats på någon skola dit du kan pendla).
    Du kan också söka till åk1 till nästa läsår och gå om åk1 och 2 på NA.

    Genom att du går om - har du bättre chans att få högre betyg. Får du flera betyg i samma (eller motsvarande kurs) är det det högre betyget som gäller.

    Angående Meritpoäng - så får man merit för GODKÄNDA BETYG, dvs E räcker för att få meritpoäng.

    Angående betyget i Modersmål - om det räknas eller ej - så beror det på om den kursen ingår i programmets 2500 poäng (då räknas betyget i ditt Jämförelsetal)
    eller om den är U-kurs (utökad) - och då räknas inte betyget i ditt jämförelsetal.

    Hälsningar
    Mikael SYV