Daniel
    Hej! Jag är väldigt intresserad av so och vill gärna gå samhäll beteende på gymnasiet. Jag har ingen aning om vad jag ska göra efter gymnasiet men ibland känner jag för att bli läkare, är det möjligt tt bli läkare ifall man läser samhäll??
    • : Alternativ 1 - Basår (du läser alla behörighetsgivande kurser på högskola/universitet). Du får också en känsla för högskolestudier via detta sätt. Dessa kurser kan ej påverka dina betyg (högre eller lägre). Alternativ 2. Komvux - Distans eller vanlig undervisning, dessa kan ändra dina betyg (högre, el. lägre), dock ingen garanterad plats. Först i kön hamnar de med minst utbildning. En sak som jag skulle vilja påpeka att om man ska bli läkare ska man gilla de naturvetenskapliga ämnena + matte. Dessa är en del av läkarprogrammet + om du inte är intresserad av dessa ämnen förstår jag inte riktigt om du verkligen vill plugga till läkare. Ett jobb att rekommendera (utifrån att du gillar SO) skulle kanske psykolog eller socionom passa dig. Även om NA är brett är det viktigt att du har ett intresse för de naturvetenskapliga ämnena, annars så kanske du inte finner ett driv att nå höga betyg om du inte känner intresse av de ämnena. Vänta en stund så får du också svar av SYV. Tveka inte att fråga igen om du har fler frågor. MVH,
    • : Såg att du hade redan fått svar från SYV redan :D !

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel!

    Bra att du är intresserad av SO och vet vad du vill läsa på gymnasiet. Det är inte ovanligt att man inte i åk9 vet vad man vill göra efter gymnasiet.

    Ang. din fråga om möjlighet att bli läkare efter SA. Se Programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    och du kommer själv att se att det inte går att läsa alla de kurser som krävs för behörighet till läkarprogrammet: Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.

    Alla de kurser som krävs för behörighet till läkarprogrammet ingår i NA, inriktning "Naturvetenskap".

    Om du inte på gymnasiet får alla kurser som du behöver för behörighet, kan du söka till Komvux eller till ett Naturvetenskapligt basår på högskola - för att komplettera och kunna söka utbildning senare. Det blir ett år extra studier efter gymnasiet.

    Bästa hälsningen
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Om man på Samhällsvetenskapsprogrammet vill försöka bli behörig till läkarutbildningen, bör man fråga - på förhand - innan man söker till skolan, om man får läsa "utökade kurser" á 350 poäng för att man behöver få godkända betyg i kurserna: Fysik 1a och 2, Kemi 1 och 2 samt Biologi 2. Summa poäng i de kurserna är 550 poäng, men 200 poäng av dem kan man läsa inom Individuellt val.
    550 p. - 200 p. = 350 p., som inte ryms inom programmets 2500 poäng och det enda sättet att "få in" dem är att läsa de som "utökade kurser".

    Biologi 1 och Matematik 3b och 4 - för läsas som Programfördjupande på SA.

    350 poäng som "utökat" utgör nästan en hel termins studier, som blir studier utöver heltid. Det är inte omöjligt men tufft. Skolan har inte heller någon skyldighet att erbjuda läsa "utökat".

    Men jag vill ändå påpeka att en sådan möjlighet - i alla fall teoretiskt sett - finns.

    Med vänlig hälsning
    Mikael