Brendan
    Hej Frågasyv :) !
    Det är alltså så att jag har funderat på att bli "läxhjälpare". Jag har förut från tips från er att hjälpa till i mattencentrums verksamhet, som oturligt nog inte finns i den stad jag bor. Dock så upptäckte jag för några veckor sedan att vid min gymnasieskolas SYV så fanns det "foldrar" från Röda Korset, där man bland annat skrev att man sökte efter läxhjälpare som skulle hjälpa elever från gymnasiet, högstadiet med mera. Jag går just nu ettan på gymnasiet, så jag undrar helt enkelt är "rimligt" för mig att söka till det, eller tror ni att jag är för ung?

    Med vänlig hälsning,
    Brendan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Brendan!

    jag tycker absolut att du bör söka.

    För att du kan i första hand hjälpa dem som går på grundskolan och även dem i åk1 på gymnasiet. Så sök! - är mitt råd. Förutom självaste "läxhjälpandet" så behöver de säkert även annan hjälp - bland annat att Organisera läxhjälp och att Rekrytera nya läxhjälpare, och du kan kanske även hjälpa till med dem bitarna.

    Det är jättebra att du vill hjälpa de elever som är i behov av hjälp! För dig blir det värdefull erfarenhet och kan också bli en karriärmöjlighet :).

    Om man börjar som volontör - kan man sedan "avancera" inom organisationen och gå hur långt som helst ... :) Men annars, även om du inte alls vill fortsätta inom Röda Korset sen, så är det en god gärning och en värdefull erfarenhet, och bl a ser det mycket bra ut på CV-n när du ska söka jobb i framtiden!

    Bästa hälsningar

    ANNA