S
    Hej! Jag skulle vilja bli lastbilschaufför och jag har några frågor. Hur mycket poäng krävs det för att komma in? Hur svårt är det att hitta jobb? Är det lättast att hitta job inom sverige eller utomlands? Kan föräldrarna enligt lag bestämma vilken linje man väljer eller är det bara man själv? Har man alla kort och yrkesbevis klara efter gymnasiet? Kan man vara "överkvalificerad"? Får man egen lastbil? Har man många tillfällen att öva på att köra på gymnasiet? Jag har F i idrott. kommer detta skapa förhinder?
    Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    hejsan!
    Enligt de svar vi för ett par månader sedan fått från en sakkunnig på området så är det väldigt lätt att få jobb som lastbilschaufför för kORTARE TRANSPORTER INOM SVERIGE - distributionstransporter inom ofta samma stad.
    Stor konkurrens om jobben råder vad det gäller långväga transporter - mellan olika länder.

    På gymnasiet är det inriktning Transport på FT som man söker http://www.gymnasieguiden.se/program/FT/transport om man vill bli lastbils- eller busschaufför.

    Behörighet är (som till alla yrkesprogram) - godkända betyg i svenska, engelska, matte + i 5 andra valfria ämnen. Sedan kan konkurrens om platserna uppstå och då gäller det att ha så höga betyg som möjligt och F i idrott kan "sänka dig". Så det är bäst om du skulle kunna få E i idrott, om du kan.

    Ang. vem som bestämmer - så är det i formell mening Föräldrarna (vårdnadshavare). Du blir myndig först när du är 18 år och fram tills dess så är det vårdnadshavare som ansvarar för dig och måste godkänna alla viktiga beslut i ditt liv. I praktiken går det i 99,99% av fallen komma överens med föräldrarna. De förstår ju också att de inte kan bära dig till skolan, om de väljer åt dig och du vägrar gå dit.

    Du måste, å andra sidan, förstå att dina föräldrar känner dig väl och vill ditt bästa. Det är därför mycket klokt att noga lyssna på deras råd och försöka förstå varför de säger det de säger till dig.

    Ang. alla körkort och yrkesbevis - så beror det i mångt och mycket PÅ DIG, hur duktig och motiverad du är. Det är inte omöjligt att under gymnasiet få alla behörigheter, inklusive för tung lastbil med släp och farliga godstransporter.

    Dock finns det exempel på elever som inte fick något körkort. De klarade inte teori eller uppkörning för någon behörighet och då får man inte ngt. körkort i så fall. Men man har ju vissa kunskaper och färdigheter och kanske kan klara teori och uppkörning senare, efter gymnasiet.

    Ang. "få egen lastbil" så förstod jag inte riktigt om du menade - under utbildningen eller efter gymnasiet, när du skal jobba som lastbilschaufför.

    Rekommenderade länkar:
    http://www.framtid.se/yrke/lastbilschauffor-lastbilsforare

    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=2&orientation=38&vocation=&variant=&county=&order=school

    http://www.bliyrkesforare.nu

    http://www.gymnasieguiden.se/logga-in

    Hör av dig igen så ska vi försöka hjälpa dig mer!
    Och lycka till med ditt gymnasieval!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hur många poäng krävs för att komma in på programmet hur lång är utbildningen?