Victoria

    Hej SYV! Först och främst: tack för er tillgänglighet och att ni nästan alltid kommer med väldigt nyanserade svar. Nu till mina frågor: jag har inte tillräckliga betyg för att komma in på psykologlinjen här men det är min dröm. Jag kollar på möjligheterna utomlands men är lite förvirrad angående villkoren för att senare kunna få legitimation i Sverige. Detta skall du vara lättare att få om man studerar psykologi i ett land inom EU/EES. Har ni exempel på sådana utbildningar, som socialstyrelsen skulle godkänna? Och jag har även sett att Umeå, Uppsala och Lund har kompletterande utbildningar för utländsk psykologexamen. Där är villkoren oklara (alltså behörighetskraven). Till exempel säger dem att man behöver en examen som motsvarar den svenska på minst 4 år. Stämmer det? Min fundering är om ni skulle kunna underlätta mig i processen att hitta ett universitet som erbjuder det som Sverige och socialstyrelsen kräver för att jag senare skulle få komma hem och jobba. Tack för hjälpen :) Tori

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för dina fina ord om våra svar!
    Men din fråga är mycket svår att svara på och för oss på FRåGA SYV är det omöjligt att svara, tyvärr. Detta på grund av att Psykolog är i Sverige ett av yrken där legitimation krävs och utfärdas av Socialstyrelsen. Det är alltså upp till Socialstyrelsen att svara om en viss examen från utlandet behöver kompletteras och i så fall vad krävs för att komplettera. Sedan blir nästa steg att hitta de kurser (eller praktik) som du ska behöva komplettera med - och det är inte säkert att det kommer att finnas.
    Socialstyrelsen vill inte ge några löften på förhand. De förklarar det genom att examen på utländska lärosäten ska i framtiden kunna innehålla olika kurser och att soc.styrelse kan inte hålla koll på alla de olika utländska utbildningar (de resurser finns inte) - så det enda Soc.styrelsen säger för att underlätta i den situationen som du befinner dig inom är att "examen från andra nordiska länder brukar erkännas och examen från andra EU-länder brukar gå att komplettera".
    Jag kan långt och detaljerat förklara varför socialstyrelsen inte vill eller inte kan lova kunna få ut legitimation med utländska examina, men det blir nog inte till hjälp för dig. Kort svar är att reglerna i Sverige kan ändras i framtiden och likaså innehåll i de utländska utbildningar. De svenska psykologutbildningar kommer anpassa sig till de svenska reglerna (om de ändras) men utländska utbildningar bryr sig nog inte om de svenska reglerna.
    Så, tyvärr är det en chansning från din sida om du läser utbildning till psykolog i utlandet. Tips! välj i så fall ett land där du kan tänka dig bo och jobba som psykolog efter din utbildning.
    Fler tips! kika på yrken som är "liknande" psykolog: lärare i psykologi, socionom-kurator och psykologisk coach.