Hannah
    Jag fick lite smått panik nyss för kom på mig att min dröm är verkligen att bli någon typ av mäklare. Jag börjar gymnasiet i höst och den linjen jag valt är samhälle beteende och jag hade ekonomi som val 2. Nu i efterhand känns det som jag behövt gå ekonomi eller går det ändå om jag går sambet?? Kan ingenting om gymnasiet så behöver få ett säkert svar haha. Borde jag byta över till ekonomi eller kan jag sluta oroa mig och gå sambet?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Hannah!

    Är det fastighetsmäklare som du tänker på?

    För att bli behörig till fastighetsmäklarprogrammet på högskolan är Grundläggande behörighet + Matematik 3, Samhällskunskap 1 b.

    Eftersom matte 3 inte ingår som en obligatorisk kurs på samhällsvetenskapsprogrammet, måste du - för att bli behörig till mäklarutbildningen på högskolan - lägga till Matte 3b inom Programfördjupningar eller inom Individuellt val.
    Du kan också utbilda dig till fastighetsmäklare internt genom olika mäklarfirmor, t.ex. svensk fastighetsmäklare.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare