Maria
    Hej! Jag går mitt första år på samhällslinjen med inriktning media. Dock så är jag osäker just nu på om jag vill jobba med något inom media i framtiden. Mina vänner säger att man kan bli t.ex. jurist, lärare, psykolog etc även fast man läser mediainriktningen. De säger att man ändå läser samhäll och att det är hur mycket poäng man har som räknas. Stämmer det? Jag skulle annars vilja läsa till jurist, även fast det inte har något med media att göra.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Det stämmer att du kan söka utbildning efter gymnasiet, som inte har direkt samband med din gymnasial utbildning.

    Historia 1b och Samhällskunskap 1b är de kurser som krävs för Särskild behörighet till Juristprogrammet på högskola/universitet. På den här sidan kan du se vilka kurser som krävs till ett antal högskoleutbildningar. För övrigt, krävs det alltid grundläggande behörighet som i ditt fall = examensbevis.

    Om du är intresserad av Juridik, kanske är du intresserad av att kika på andra alternativ, t.ex en yrkeshögskoleutbildning till paralegal och du kan även titta på andra Yrken och andra utbildningar. På www.studera.nu ser du alla högskoleutbildningar & på www.yhguiden.se - alla yrkeshögskoleutbildningar.

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare