Sarah

    Hej! Jag har för planer att läsa till optiker nästa höst men jag behöver läsa på komvux naturkunskap 2 samt samhäll 1a2. Innan detta har jag läst matte 3 och kemi 1 på komvux men har fått F i båda kurserna . Efter jag har läst klart samhäll samt naturkunskap så kommer jag ha mer än 2500 gymnasiepoäng. Min fråga är : kan jag ta bort matte 3 samt kemi 1 från mina betyg när jag söker till programmet på antagning.se ? Dessa är inte obligatoriska till optiker programmet . Tack för svar !

    • Peter : Har du examensbevis? Är ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux? finns kurserna du vill ta bort inne i ditt examensbevis?
    • : Jag har examensbevis från gymnasiet .
    • : Kurserna matte 3 och kemi 1 läste jag på komvux i efterhand och fick F på båda
    • : Så dessa två kurser finns inte i examensbevis
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sarah,
    om kurserna matte 3 och kemi 1 inte ingår i ditt examensbevis så spelar det ingen som helst roll att du har F i de kurserna, i alla fall när du söker till ett program där de kurserna ej krävs.
    Om du har en eller båda av de kurserna i ditt examensbevis, då räknas de betygen in, även om kurserna ej krävs för särskild behörighet. Det går inte ta bort kurser från examensbeviset.
    Hälsningar
    Peter SYV

    • : Jag har inte dem i mitt examensbevis från gymnasiet då jag läste dem på komvux i efterhand.
    • : Kan jag ta bort dessa kurser? för jag menar.. dem kommer dra ner på mitt meritpoäng då jag har f i båda?
    • Anna : Kurser som inte ingår i ditt examensbevis kommer i detta fallet inte påverka ditt meritvärde. Om du fick godkänt betyg i matte 3, skulle du få meritpoäng (extrapoäng + 0.5) men F ger inte meritpoäng. Så du kan bara glömma att du läste de kurserna som du nu frågar om. De kommer inte räknas med!