Line

    Hej, jag undrar om man måste ha gått musik på gymnasiet för att kunna komma in på kmh. Jag vill står mellan att gå natur matte på Norra Real eller musik på Södra Latin. Jag känner att jag hellre går natur eftersom att jag vill läsa mycket matte och vill fördjupa mig i natur-ämnen. Samtidigt vill jag ändå bli klassisk musiker i en stor symfoniorkester, men jag vet inte hur jag ska tänka med gymnasievalet då, om jag ska gå på kmh efter gymnasiet eller om det ens krävs för en musikkarriär? (Jag har inte sett på någon skola att man kan gå natur-musik med huvudinstrument som flöjt, men annars skulle det väl vara ett alternativ) /Line :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Line,
    kika gärna på kmh.se/utbildningar/alla-utbildningar/kandidatprogram/musiker-klassisk där det bl.a står att, förutom Grundläggnade behörighet till högskolestudier krävs också att man blir godkänd på proven: bl.a det teoretiska provet. Det står inte att du behöver gå ES/Musik på gymnasiet. Men du behöver få Grundläggande behörighet plus klara av proven (jag tror det är uppspelning + musikteori) men hur du förbereder dig till proven är mest upp till dig.

    Det finns några gymnasieskolor som erbjuder NA/särskild variant: Musik, t.ex
    örjanskolan
    åva-gymnasium
    rudbeck-sollentuna
    kulturama-gymnasium
    kristofferskolan
    hersby-gymnasium