lisa
    Hejsan! Jag går på vård och omsorgslinjen och vill bli psykolog, vilka ämnen måste man välja till för att komma in på psykologutbildningen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Lisa,
    Behörighet till Psykologprogrammet på Universitetet är:
    Grundläggande behörighet + Matematik 2 och Samhällskunskap 1b.

    För att få Grundläggande behörighet på Vård- & omsorgsprogrammet behöver du lägga till
    följande kurser: Engelska 6 och Svenska (eller svenska som andra språk) 3.
    För särskild behörighet behöver du lägga till Matematik 2a och Samhällskunskap 1a:2, en kurs på 50 poäng.

    Svenska /eller svenska som andra språk/ 3, Engelska 6 och Matematik 2 kan du få läsa inom Programfördjupningen.
    Samhällskunskap 1a:2 kan du ta inom Individuellt val.

    Alla de kurserna som du behöver lägga till för behörighet till Psykologprogrammet - utom Samhällskunskap 1a:2 - är Garanterat valbara på Vård&Omsorgsprogrammet.
    Jag råder dig boka tid för samtal med SYV på din skola för att diskutera hur din individuellt studieplan kommer att se ut. En särskild fråga är: får du läsa Samhällskunskap 1a:2? Det är inte en garanterat valbar kurs och din skola kan svara att det inte finns möjlighet för dig att läsa den kursen.
    I sådant fall kan du välja att läsa den på KomVux efter gymnasiet eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och tenta av kursen (Särskild prövning; en kostnad på t.ex. 500 kr. kan förekomma vid Särskild prövning - det är olika i olika kommuner). Det är - givetvis - fördelaktigt för dig om du får läsa alla kurser för behörighet inom Gymnasieexamen.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Liselotte SYV

    Liselotte