Anna
    Hej! Jag har inte tillräckligt med betyg i vissa ämnen så jag är tvungen att välja ett yrkesprogram, alltså vård och omsorg. Har alltid drömt om att bli psykolog och undrar därför om man KAN bli det genom den linjen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anna,
    det är möjligt att bli behörig till Psykolog på ett yrkesprogram.
    Se programplan för VO på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf
    Behörighet till Psykolog är Grundläggande behörighet
    + Matematik 2 samt Samhällskunskap 1b, 100 poäng.
    På VO läser man Matematik 1a och Samhällskunskap 1a1, 50 poäng - som obligatoriska kurser.
    Du behöver därför välja matematik 2a inom programfördjupningen och Samhällskunskap 1a2, 50 poäng - inom Individuellt val.
    För att få Grundläggande behörighet, som man alltid också måste ha för att bli behörig att söka till högskola, välj kurser som rekommenderas i TIPS FRÅN SYV längst ner på länken ovan.

    Jag rekommenderar att du på förhand frågar på de skolorna dit du vill söka - att det blir möjligt för dig att välja Matematik 2a och Samhällskunskap 1a2.
    Kurser för Grundläggande behörighet (svenska & engelska) har du rätt att läsa - det är bara att säga till på skolan.

    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=23&vocation= kan du se alla de gymnasieskolor som erbjuder VO.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte