Josephine
    Hej!

    Jag har tänkt att bli rättpyskolog i framtiden. Jag tror jag ska gå samhällskunskap på gymnasiet.

    Det första jag undrar är om jag behöver lägga till några kurser på gymnasiet om jag går samhällskunskap, för att kunna bli pyskolog och i såna fall vilka?

    Det andra jag undrar är, hur man blir rättspyskolog? Jag vill gärna jobba på rättsmedicinalverket när jag blir stor. Jag tror det är rättspyskologer som jobbar där, eftersom man jobbar med brott på den arbetsplatsen.

    Jag vill i vilket fall vara pyskolog och jobba med brott. Så jag vill inte vara en "vanlig" pyskolog utan vill utbilda mig till just "rättspyskolog". Men hur gör man det? Man går ju naturligtvis pyskologprogtammet först antar jag, men hur gör man för att sen kunna säga att man är "rättspyskolog"?

    Ska man läsa kurser i rättspyskologi och juridik? Eller hur gör man?

    När jag söker på rättspyskolog på nätet så får jag inte upp några träffar alls nästan och inget som förklarar hur man blir det. Skulle gärna vilja lära mig mer om yrket. Vet ni kanske mer om yrket "rättspyskolog" och hur dom arbetar?

    Tacksam för svar!

    Med vänlig hälsning, Josephine Isaksson

    • : Hej! Jag pluggar på psykologprogrammet, så jag ska försöka hjälpa till. Rättspsykolog är inte en utbildning eller ett speciellt yrke (iallafall inte i Sverige), utan ett jobb som man kan göra när man är psykolog. De som jobbar med rättspsykologi är alltså "vanliga" psykologer som har gått det vanliga psykologprogrammet. Det finns ingen speciell rättspsykologi-inriktning på psykologprogrammet (vi har faktiskt inga inriktningar alls förutom att man ska välja vilken terapiform man vill lära sig), men när vi har "elevens val" finns det ofta möjlighet att välja en kurs i forensisk psykologi om man vill. Men det verkar inte vara ett krav för att få jobba med rättspsykologi. Här kan du kolla på en jobbannons för en psykolog som ska jobba i rättspsykiatrin med bedömningar av brottslingar: https://www.manpower.se/swe/lediga-jobb/jobb/a55cca59-00e1-46e8-a5b9-567b14bfe7a7/psykolog-till-verksamhetsomrade-rattspsykiatri-i-malmo Bland annat skriver de "Arbetet innebär neuropsykologisk och personlighetsmässig utredning, bedömning och diagnostik. Du arbetar med psykologiskt behandlings-, bedömnings- och utredningsarbete i sluten- och öppenvård samt med personlighetsbedömning och riskvärdering." Allt detta ingår i det vanliga psykologprogrammet - vi lär oss om personlighet, neuropsykologi, att göra bedömningar och utredningar. En av mina lärare har jobbat jättemycket som rättspsykolog och har berättat massor. Största delen av jobbet verkar vara att utreda folk som är misstänkta för brott och som tros vara psykiskt sjuka. Psykologen gör tester och intervjuer med dem för att ta reda på om de är sjuka nu och om de var psykiskt sjuka när de begick brottet, så att man vet det när det blir rättegång. Dessutom kan man göra riskbedömningar av personer som ska bli frigivna från fängelset eller från rättspsykiatrisk vård. Man intervjuar dem och tittar på deras situation för att avgöra om det är risk att de är farliga eller inte. Och det är typ det som jobbet går ut på (eller ja, man kan säkert jobba med psykologisk behandling också). Man verkar däremot inte t ex jobba ihop med polisen för att lösa brott eller analysera misstänkta personers beteende med hjälp av psykologi. Som psykolog jobbar man väääääldigt mycket med att göra psykologiska utredningar (alltså att göra tester, frågeformulär och intervjuer) och det verkar gälla för rättspsykologer också :) Hoppas detta var till hjälp!
    • Liselotte : Mycket bra kommentar A.K!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Du behöver inte lägga till några kurser om du läser på Samhällsvetenskapsprogrammet och vill bli behörig till psykologutbildningen.
    Jag rekommenderar dig en sajt http://www.psykologforbundet.se där bra info finns. Du kan också kontakta dem med frågor om Rättspsykolog - hur man blir det. Enligt den info som vi tidigare har fått från en sakkunnig, så läser man psykologprogrammet på högskolenivå, oavsett vilken sort psykolog man senare vill bli. Under utbildningen till psykolog finns det möjlighet att profilera sig och efter utbildningen skaffar man sig arbetslivserfarenhet inom det område som intresserar en och på så sätt kan bli expert på ett visst område: t.ex. Rättspsykologi.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare