Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    så här behörighet inför utbildningen som leder till yrket Röntgensjuksköterska (i Sverige), beskrivs idag (april 2020):
    Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2/Biologi 1+Kemi 1+Fysik 1a/1b1+1b2, Samhällskunskap 1b.
    På Naturvet.inriktning Sam - ingår alla kurser som krävs för särskild behörighet som obligatoriska. Det är nödvändigt att uppfylla kraven för gymnasieexamen och få ut Examensbevis. Om man får ut examensbevis från NA/inriktning: naturvetenskap-och-samhaelle blir man behörig söka till Röntgenssk-programmet, i Sverige. Detta om reglerna inte ändras innan du ska söka.

    Vänligen
    Julia