liam
    Jag undrar om jag kan bli sjuksköterska eller apotekare efter sam-beteende programmet? jag går första året på sam-beteende programmet på Grillska Gymnasiet.
    Om man kan så hur många år ska man gå på komvux och vad ska man läsa för ämnen isåfall? tacksam för svar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Liam,
    För att bli behörig till en utbildning på högskolenivå, behöver man alltid ha Grundläggande behörighet. Ofta krävs det också även att ha godkända betyg i gymnasiala kurser för den så kallade Särskild behörighet.

    Vilka godkända betyg som krävs för särskild behörighet till Sjuksköterska och till Apotekare, se nedan:

    Sjuksköterska - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Apotekare - samma behörighetskrav som till Läkare, Veterinär, Marinbiolog - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Om du tittar på Programplan på SA http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    ser du att det blir svårt att bli behörig till Apotekare, men det är fullt möjligt att bli behörig till Sjuksköterska.
    På Sam-beteende väljer du 300 poäng programfördjupande kurser och jag råder dig välja
    Naturkunskap 2 och Matematik 3b och sedan har du 100 poäng till inom Programfördjupningen samt 200 poäng Individuellt val - att välja övriga kurser. Du vill kanske läsa kurser för Meritpoäng, vilket kommer att höja konkurrenskraft i dina betyg (vilka kurser det är kan du se längst ner i programplanen, länk ovan). Du kan även läsa reglerna kring Meritpoäng på den här sidan: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om du får godkänt betyg i Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b och Matematik 2b och om du för övrigt uppfyller kraven för Gymnasieexamen http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen blir du behörig att söka till Sjuksköterska direkt efter gymnasiet.

    Om du får ett godkänt betyg i Matematik 3b, kan du söka basår på högskola/universitet - för att läsa in de övriga kurser som krävs till Apotekare. Du kan då söka både till komvux och till basår - och se var du kommer in. Kommer du in på båda samtidigt, kan du välja sen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Liselotte SYV

    Liselotte