Elev

    Hej!

    Jag går i 2an och pluggar samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteende. Under den senaste tiden har jag upptäckt att min dröm är verkligen att bli tandläkare och den drömmen vill jag inte ge upp. Dock har jag ett problem som är ganska stort och det är att jag behöver behörigheten. Betygsmässigt är jag inte särskilt orolig eftersom mina betyg är rätt så höga. Jag är medveten om att jag behöver läsa fysik 2, kemi 2, matte 4 och biologi 2. Jag vet också att jag har möjlighet att läsa ett naturvetenskapligt basår eller läsa på komvux. Det finns tydligen även något som kallas nti. Problemet är att jag inte vill läsa efter gymnasiet då jag vill söka in till tandläkarprogrammet direkt efter studenten. Det finns många orsaker till att jag inte kan läsa efter gymnasiet och måste för denna anledning ha läst dessa ämnen till studenten. Hur kan jag göra detta möjligt? prövningar, utökade kurser vad är det för något? Kan man exempelvis läsa dessa kurser med dem som går natur? hur kan jag göra med tanke på att jag bara har 1 år kvar i gymnasiet. Jag är mycket disciplinerad så jag kommer göra det som krävs även om det blir svårt på vägen. Det jag är ute efter just nu är möjligheten!

    Jag tackar så hemskt mycket för svar på förhand och hoppas att ni kan hjälpa mig att uppnå min dröm!

    Med vänliga hälsningar, Rabab

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rabab,
    jag måste tyvärr svara att du med störst sannolikhet inte kommer hinna få betygen för att bli behörig till tandläkarprogrammet till studenten.
    Du behöver läsa fysik1a och 2, kemi 1 och 2, biologi 1 och 2 och upp till och med matematik 4.
    Just matematik 3 skulle du kunna läsa som valbar kurs på din nuvarande gymnasial utbildning, men hur blir det med de övriga kurserna? De övriga kurserna utgör 750 gymnasiala poäng, vilket = heltidsstudier i 37.5 veckor (det är alltså nästan 2 terminer på heltid och detta är då utöver de heltidsstudier som du redan har i din studieplan på din nuvarande gymnasial utbildning). Att studera 2 heltider samtidigt skulle innebära 80 timmars studier varje vecka (och det är inte rimligt). Dessutom riskerar man sin hälsa (bli överansträngd/utbränd) om man läser så pass mycket mer än på endast heltid.
    Att komplettera efter gymnasiet behöver inte ta längre tid än 1 år. Skulle du nu välja om till år1 på naturvetenskapsprogrammet skulle det ta 3 år (om du skulle börja läsa på NA från hösten 2021).

    Du skriver att det finns nti och jag tror du menar att den utbildningsanordnare erbjuder läsa kurser på gymnasial nivå vilket stämmer. Men det är på uppdrag från komvux (komvux betalar för utbildningsplatserna och komvux kommer inte köpa plats till dig hos nti när du samtidigt läser på gymnasieskolan). Du går gärna fråga på komvux, och du kommer få svar att du måste antingen redan ha gått 3 år på gymnasiet eller från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år som du är välkommen till komvux.

    Du får gärna bedriva självstudier men den vägen får du inga betyg. Det blir lättare att komplettera efter gymnasiet om du redan har bra förkunskaper. Inom matte finns en bra sida www.matteboken.se som du kanske redan känner till.

    Studie- och yrkesvägledare