Sara

    Hej, Jag har precis börjat en grundlärarutbildning 4-6 och vi har precis börjat med en kurs som heter ''SVENSKA OCH LÄRANDE: BARNS TAL-, LÄS- OCH SKRIVUTVECKLING I ETT FLERSPRÅKIGT PERSPEKTIV''. Det jag undrar är om jag blir behörig att undervisa i svenska som andraspråk när jag avslutad min utbildning? Eller blir jag endast behörig i att undervisa i svenska som förstaspråk? Jag har sett att grundlärarutbildningen F-3 läser 15 hp i svenska som andraspråk. Vad beror detta på? Hälsningar, Sara

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    behörighet för grundskolelärare i Sverige är "under översyn"; det kan bli förändringar ... prata gärna med studievägledare på din utbildning. Det är hen som bör kunna ge svar vad just du blir behörig till att undervisa i, efter avslutad utbildning.
    Behörig lärare i Sverige är hen som har Lärarlegitimation från Skolverket.
    Du kan därför även kontakta avdelning för lärarlegitimationer på Skolverket, det är ju där man får sin lärarlegitimation, så de borde kunna svara vad de kräver för att få "rätt" lärarlegitimation.

    Ang. "få undervisa"
    Det är lärarbrist och även obehöriga lärare får undervisa... tyvärr.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare