elev
    Hejsan! Jag går andra året på natur och Fysik 1 vart en kurs som helt enkelt kom i klämm och jag fick underkänt (missade väldigt mkt). Däremot är jag säker på att jag kommer att få godkänt i fysik 2. Jag vill plugga till läkare, men jag undrar om jag blir behörig med F i fysik 1? Utifrån vad jag har läst på internet behöver man bara godkänt i fysik 2, stämmer det och är det förutsatt att man klarat fysik1 med?

    Alltså, blir jag behörig med godkänt i fysik 2 men F i fysik 1?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej J,
    du blir behörig om du får ut examensbevis och om du har godkända betyg i svenska 2,3, engelska 5 och fysik2, kemi2, biologi2 och matte4. Du kan ha F i fysik1a och ändå bli behörig till läkarprogrammet. Men jag tänker så här: om du får godkänt i fysik2, så borde du ha kunskaperna så att du kan få godkänt även i fysik1a. Om du på gymnasiet fick F i en kurs, har du rätt att göra prövning i den kursen innan du går ut gymnasiet, utnyttja den rätten, är mitt råd. Du för förlorar inget på att försöka genom prövning få godkänt betyg i fysik1a och det är din rättighet att få lov att göra prövningen. Om du får E i stället för F i fysik1a, 150poäng, då höjer du ditt snittbetyg med + cirka 0.6 och det är rätt mycket (med tanke på att det, totalt sett, är möjligt att uppnå, som högst 22.5).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp och lycka till!