Elev

    Hej! Jag undrar om man kan läsa till dietist om man har läst vård och omsorgsprogrammet? Alltså utan att behöva komplettera några kurser på CVL, eftersom det står att behörighet till dietistprogrammet är bland annat naturkunskap 2 vilket man inte läser på vård och omsorg programmet. Däremot står det att några ämnen som man läser inom vård och omsorgsprogrammet som t.ex. medicin 1+2, hälsopedagogik osv kan motsvara naturkunskap 2. Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Särskild behörighet till Dietistprogrammet på de svenska lärosäten består av: godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Man måste alltså ha godkänt betyg i en av mattekurserna på nivå 2, t.ex i matematik 2a. Man måste också ha godkända betyg i samhällskunskap 1a1 och 1a2 (eller i 1b).
    Angående Naturkunskap 2, så finns det ett antal "ersättningsmöjligheter" och med examen från vård- och omsorgsprogrammet har man med stor sannolikhet behörighet som motsvarar nk2 och behöver med det ej läsa den kursen.
    ****
    Dessutom måste man alltid ha även grundläggande behörighet, om man vill komma på en högskoleutbildning i Sverige. Om man får examen från ett yrkesprogram t.ex VO, måste man även ha godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6.
    Betygen i svenska och engelska kan finnas i examensbeviset eller utanför examensbeviset.
    ****
    Så, om du i ditt examensbevis från VO har bl a godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6, matematik 2 och samhällskunskap 1a1 och 1a2 - så är du, enligt vad jag vet, behörig till bl a dietistprogrammet på de svenska lärosätena.
    Mvh
    Julia

    • Elev : Tack så mycket, jag fick den hjälp jag behöver.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!