Cecilia

    Hej! Jag upplever att det är lite svårt att veta exakt vad som krävs för att bli ekonom. Jag hade gärna velat läsa någon mer inriktad utbildning och tycker att nationalekonomi verkar intressant men är nervös över att det blir för nischat. Jag har tittat på ett samhällsvetenskapligt miljövetarprogram med inriktning miljöekonomi ( nationalekonomi ), där man läser både grund, fortsättning och fördjupningskurser inom nationalekonomi. Men jag undrar om detta gör så att man faktiskt blir " ekonom " och ifall man efter att ha pluggat nationalekonomi kan arbeta som " vanlig " ekonom på företag, bank osv. Räcker det annars att komplettera med företagsekonomi kurser eller krävs det en kandidatexamen i ekonomi/företagsekonomi för dessa yrken? Tack på förhand! Utbildningen jag funderar på: https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/samhallsvetenskapligt-miljovetarprogram-miljoekonomi

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia!

    Ekonomiyrken, bl.a yrket Ekonom och Miljöekonom är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får anställa vem hen vill, med vilken tidigare utbildning som helst.

    Du kan längst ner i yrkesbeskrivningen på framtid.se se jobbannonser om lediga jobb som ekonom, och även annonser i platsbanken på AF´s hemsida: i annonserna kan du läsa om vilka krav på bl.a utbildning som arbetsgivare ställer.
    Olika arbetsgivare kan ställa olika krav eller ha olika önskemål, men en ganska vanlig kravprofil ser ut ungefär så här:
    "Kvalifikationer: Relevant högskoleutbildning inom ekonomi samt erfarenhet från ekonomiarbete. Det är meriterande  om du har arbetat med ekonomisystem*** såsom Agresso, Panorama och Proceedo. Vi förutsätter att du har god datorvana och är en van användare av Excel."
    *** Just vilka ekonomisystem arbetsgivare önskar att man har erfarenhet av varierar från en arbetsgivare till en annan och även förändras över tid.

    Mina råd till dig:
    titta på många arbetsplatsannonser, se vad arbetsgivare önskar att man har "med sig" när man söker jobben som ekonom eller "liknande".
    Prata med studievägledare på de institutioner som erbjuder ekonomiutbildningar på de svenska lärosäten: högskolor och universitet.
    Om du vet vilka arbetsgivare du helst i framtiden vill jobba för - kontakta deras personalavdelningar och fråga vilken utbildning som de senastanställda ekonomer har (då får du en bra uppfattning ang.vilken utbildning som du behöver satsa på).
    Annars, så kan du läsa de kurser eller program som du tycker är mest intressanta och hoppas att du får jobb som du trivs med efter avslutad utbildning; om det inte blir så, kan du då fundera på att komplettera dina studier genom att bredda eller fördjupa dig. Efter utbildningen på grundnivå kan man söka utbildningar på avancerad nivå: magister eller masterprogram.