Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi på FRåGA SYV kan inte svara på frågan om utbildningar som normalt sett är "bundna" (sker på skolan) skulle bedrivas on-line eller på plats, på skolan; detta för att vi inte kan se in i framtiden och veta hur Covid-19 krisen kommer att utvecklas framöver.
    Jag tycker därför att man ska vara beredd att kunna gå utbildning på skolan, på plats - om utbildningen är bunden, och ej på distans. Och även distansutbildningar brukar ha ett antal obligatoriska träffar (så man måste kunna ta sig till skolan). Ju närmare skolan man bor, desto bättre - tycker jag.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    Julia

    • :

      Hej Julia, tack för svaret. Jag vet at ni kan inte förutsäga hur det blir med corona i framtiden, men tänkte ni har lite mer information om hur anordnare och regeringen tänker.  Folkhälsomyndigheten är ganska oklart med *för dessa utbildningsformer hänvisas framöver till de föreskrifter, allmänna råd och rekommendationer som gäller för övriga samhället.https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/larosaten-och-annan-hogre-utbildning/

      I alla fall pratade jag med Yyrkeshögksolan.se och några skolor på telefonen hela dagen idag, och fick veta att det har aldrig varit en direktiv att allt ska vara online. Nu sker det mesta blended, dvs delvis online under HT2020, och man är beredd för allt möjligt i 2021.

      Nu kan jag planera bättre.

      Mvh

    • Julia : Bra att du frågar på olika ställen, men sedan drar egna slutsatser. Lycka till!