Patil

    Hej! Biologin har alltid blivit mitt favorit ämne i skolan. Jag läser på komvux och är klar med biologi 1 och 2 . Kemin är lite krångligare för mig men just nu läser jag kemi 1. För att inte tappa bort tid vill jag bestämma vilket program passar mig bäst (men det är lite svårt). Jag vill veta mer om biomedicin programmet och hur skiljer det med biomedicinsk analytiker ( antagningspoäng, behörighet, framtid, lätt att få jobb, lön?) Eftersom de två jobbar ju inom labb. En annan fråga är om min slutpoäng räcker inte för att ansöka till det program som jag vill, hur kan jag höja mitt betyg? Och vad är högskoleprovet ( måste man göra det för att bli antagen)? Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Läs om högskoleprovet på https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet och där finns också länkar till webbplatserna där det finns ännu mer information om HP.

    Hur man man höja sitt meritvärde?
    Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Beroende på vilken typ av gymnasiala betyg du har: utländsk gymnasieutbildning eller examensbevis från gymnasieskola i Sverige, eller från komvux, eller omdöme från en folkhögskola eller diplom från IB-programmet, så finns det olika sätt att gå tillväga för att försöka höja sitt meritvärde.

    angående BMA och Biomedicinare
    Titta gärna på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se: framtid.se/yrke/biomedicinsk-analytiker och framtid.se/yrke/biomedicinare

    Vidare vill jag råda dig att läsa information på utbildningarnas egna webbplatser (de utbildningar som du är intresserad av); kontakta studievägledare och studerande ambassadörer på de utbildningar och ställ frågorna till dem.Saken är den att någon som inte jobbar på de utbildningar, inte studerar eller tidigare har studerat där och inte har ett jobb inom det aktuella kunskapsområde, har inte den kunskapen som skulle göra det möjligt att på ett bra sätt jämföra utbildningar och yrken (som i viss mån är "liknande").
    Som "allmän studie- och yrkesvägledare" kan jag, förutom tipsen ovan, även råda dig att kika på ännu fler yrkesbeskrivningar:
    Framtid.se/yrke/genetiker
    Framtid.se/yrke/biomedicinsk-analytiker-med-inriktning-labmedicin
    Framtid.se/yrke/civilingenjor-inom-bioteknik
    Framtid.se/yrke/biotekniker