David

    Nu är det cirka 10 år sedan jag satt i skolbänken och har åter tänkt att göra det. För att kunna göra det så ska jag plugga upp betyg inom det som då kallades för matte C och Matte D. Jag vet att dessa nu heter Matte 3 samt 4. Nu kommer den egentliga frågan, hur vet jag vilken litteratur som ger mig fullgod kompetens i Matte 3,4? Det heter allt från Basår till 3A/B/C och jag får helt enkelt inte ihop det. Min fråga är alltså: vilka böcker som ger mig en fullgod kompetens att kunna göra ett slutgiltigt prov (en prövning) och få betyg (helst ett bra), inom dessa ämnen? Det program jag tänkt studera är datatekniskt (om det spelar någon roll i litteraturen).

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,
    jag vill rekommendera en hemsida - www.matteboken.se

    Då slipper du också Köpa böcker; alltså blir det gratis kurslitteratur för dig! :)
    Matte 4 kursen finner du här: matteboken.se/lektioner/matte-4

    ang.Matte 3 är det lite "krångligare" - för att det finns numera två kurser: Matematik 3b och 3c; båda ger behörighet att senare läsa matematik4.
    b-spår (alltså matte 3b) är mer inriktad på Ekonomi
    och c-spår (alltså matte 3c) - på Naturvetenskap.
    ****
    De flesta tycker det är lättare att få högre betyg i matte 3b än i 3c.
    Men matte 3c förbereder bättre inför matte 4 (skulle man förenklat kunna säga, kanske). Nu är inte SYV en mattelärare - men jag återberättar det som mattelärare och andra sakkunniga säger + vad eleverna tycker...
    Matematik 3 finner du upplagd på matteboken.se/lektioner/matte-3

    Du kan också med fördel besöka: pluggakuten.se - det är matteforum som drivs av Mattecentrum.

    • : Toppen! Jag har redan betyg i Matte 3 så det behöver jag inte ändra på, däremot Matte 4. Jättebra exempel med Matteboken.se , dessvärre finns det inte (enligt mig) särskilt mycket övningsuppgifter - så det är därför jag undrar över litteratur (fått för mig att det var väldigt mycket uppgifter senast jag satt i skolbänken). Jag tolkar dig helt enkelt som att det är C-spåret jag ska gå och skulle jag få för mig att köpa litteratur så är det Matte 4 (ingen bokstav) samt Matte 3C.
    • Anna :

      På nivå 4 finns det endast en kurs - Matematik 4 (alla spår har då gått ihop); efter matte 4 kan man läsa matte 5 eller matte specialisering; och matte specialisering kan man läsa flera ggr med olika innehåll. Det är vad vi som inte är mattelärare vet. Info om gymnasiekurser i matematik finns också på Skolverkets hemsida: Skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?Matematik där du kan bl.a läsa om betygskriterierna för betygssättningen.

    • Anna : Du kan också ställa din fråga på forumet - Pluggakuten - länk finns i det utökade svaret från Peter SYV. Lycka till!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David; jag håller med Peter SYV - www.matteboken.se är en bra sida som vi gärna rekommenderar.
    Men om du vill få "en bok i handen" (av ngn anledning) och inte lösa uppgifter från en hemsida - då kan du med fördel kika på de hemsidorna där man kan anmäla sig till prövningar - där kan info finnas om vilka böcker som rekommenderas när man förbereder sig till prövningar.
    SYV är inte lärare i ngt ämne, bl.a inte lärare i Matematik. Nu är matte (som tur är) ett av de ämnena som inte ändras så mycket pga t.ex samhällshändelser eller nya rön... så innehåll i kurserna förblir densamma i många år (i alla fall vad jag vet).

    • : Tack för svar! Det underlättar väldigt. Jag har svårt att hitta sidor där man anmäler sig och således rekommenderad litteratur. Har du möjlighet att länka en sådan så att jag får någon typ av måttstock?