Molly
    Hej!
    Jag är alltså 17 år, svensk, om ett år blir jag 18 och då ska börja i 2an eller 3an på tekniklinjen i sverigr beroende på vilken studie nivå jag är på efter att ha bott utomlands och gått i highschool i ett år.

    Om ett år när jag flyttar tillbaka till sverige så blir problemet är att jag inte kan bo med min mamma eller pappa pga omständigheter hos familjen (det är därför jag bor utomlands nu). Det finns inte heller några familjemedlemmar jag kan bosätta mig hos.
    Jag kommer ha ett temporärt boende under sommaren hos en vän vid närheten av göteborg men efter det så är jag hemlös!

    Jag är extremt ambitös och vill gå gymnasiet! Men jag behöver hjälp!

    Jag undrar om det finns något slags stöd? Min vän har pratat om något som heter riksrekryterande men jag vet inte riktigt vad det innebär. Gäller det i alla skolor?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Molly!

    Tråkigt att du befinner dig i en svår situation, och bland annat i en svår bostadssituation.

    Riksrekryterande är det några program med egna examensmål - som just heter "Riksrekryterande program med egna examensmål" + det finns spritt på olika gymnasieskolor - vissa utbildningar som är "speciella" på ngt. sätt: på yrkesprogram är det t.ex möjlighe att utbilda sig till Elkraftstekniker eller Guldsmed och på högskoleförberedande - t.ex för de ungdomar som är extrabegåvade i något ämne, t.ex i matte eller historia.

    Om man kommer in på en Riksrekryterande program eller utbildning /som kan vara inriktning på programmet, inte hela programmet/ - och bor utanför pendlingsavstånd från skolan, har man rätt till ekonomisk stöd för att skaffa boende på skolorten. Vissa gymnasieskolor har Internatboende, andra har inte det, men försöker i så fall hjälpa till att hitta bostad men i grund och botten är det föräldrarnas /vårdnadshavarnas/ ansvar att se till att en ungdom har "tak över huvudet". I de fall föräldrarna inte kan ta det ansvaret, är det i så fall Socialtjänsten i den kommunen där ungdomen är folkbokförd, som borde ta det ansvaret.

    Jag hoppas mitt svar hjälper på något sätt! Lycka till!

    ANNA

    Se vilka program som är riksrekryterande i Sverige idag:

    Och här>>> kan du se alla gymnasieskolor i Sverige som på alla /eller några av sina utbildningar - i vissa fall på en av sina utbildningar/ har Riksrekrytering. Vilken eller vilka utbildningar som är Riksrekryterande, ser du i varje presentation - till höger i en "remsa" med program/inriktningar/profiler där det står RIKSREKRYTERANDE om utbildning är riksrekryterande, se exempel nedan:
    Eksjö gymnasium>> är en av inriktningar på Estetiska programmet riksrekryterande - nedan ser du markering "Riksrekrytering" och det betyder att det är just inriktning Bild&formgivning på ES, estetiska programmet som det gäller: