Julia
    Jag har ett problem och det gäller skolbyte, jag har bytt skola två gånger tidigare och det var när jag skulle byta gymnasieprogram och då fick jag börja om ettan på musik då jag tidigare hade gått teater. Sedan bytte jag skola pga av att jag hade blivit trakasserad och diskriminerad av lärarna på min förra skola, så nu går jag musik linjen och avslutar snart mitt första år. För några veckor sedan var det dags för dem individuella valen för årskurs 2 och 3 och man ska helst i slutet av ettan veta vart man vill läsa på högskolan. Jag vill helst av allt jobba med musikal efter gymnasiet och vill komma in på musikalhögskolan. Men jag är ganska rädd att jag inte kan komma in pga att det inte finns kurser som dans och teater på min skola. Tycker du nu som syv att jag ska börja om på ett musikalgymnasium istället eller ska jag gå klart gymnasiet med musik och ta tag i det efter gymnasiet. Vad är bäst och vad skulle ge bäst utbildning?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Här kan du läsa lite om antagning till en högskola som utbildar inom musik/musikal/scen mm.

    http://www.hsm.gu.se/Utbildning/antagning/

    Kanske kan du läsa igenom de olika proven man måste göra (scrolla långt ner på sidan) för att få en aning om vad som kommer krävas av dig.

    Utifrån det får du bestämma om du vill gå kvar där du är eller inte. Eftersom du bytt ett par gånger redan så kanske det vore bra och slippa det om du inte nödvändigtvis måste.