Elev

    Hej! Jag har läst biologi 2 på gymnasiet men missade slutproven på biologi 1 och historia 1b. Nu ska jag läsa på komvux och undrar vilken kurs som är mest värd för mig att läsa. Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med i framtiden men lutar åt något inom ekonomi, administration eller en liten liten tanke om veterinär.

    • Anna : Har du Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tuva!
    du skriver tyvärr inte om du har Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet och det är viktigt att veta för att kunna svara på din fråga. Om du har examensbevis med f i två kurser och vill höja ditt snittbetyg, måste du få högre betyg i just de kurserna.

    Men om du ska på komvux läsa mot examensbevis, då gör du planering med SYV på komvux och du behöver inte läsa upp just de kurserna (i alla fall inte alltid) i vilka du sedan innan har f.
    För veterinär krävs biologi 2 med godkänt betyg. Om huruvida du har betyget i biologi 1, spelar, för behörighet, ingen roll.
    Historia 1b krävs för juristprogrammet och kan krävas till några andra högskoleutbildningar (se vilka krav just din utbildning ställer, alltså den du vill komma in på). Om du läser mot examensbevis på komvux, så måste minst en kurs i historia ingå. Den kan ingå med F i betyg.