kaspar
    Hej, jag är just nu rätt kluven. Tog studenten i våras med ett meritvärde på 21,6 med extra merit och 19.6 utan. Grejen är den att jag inte lästa full merit i gymnasiet utan endast 2 poäng av 2,5. Istället för att läsa språk 4 eller Engelska 7 så läste jag Idrott specialisering samt Matematik specialisering. Jag hade väldigt gärna läst civilingenjörsprogrammet INDEK i Lund till nästa höst 2023 men som det ser ut just nu är jag ca 0.3 poäng ifrån antagningsgränsen. Känns riktigt surt med tanke på att jag vet att jag hade klarat den gränsen om jag bara läst full merit under gymnasietiden men jag lät istället intresset för sport och matematik segra. Siktar fortfarande på att söka det programmet nästa år men jag är lite oviss över hur jag bör gå tillväga för att ge mig bästa chansen att komma in. Som jag förstått det kan jag göra en prövning i Engelska 7 alt. Franska 4, läsa hela kursen på komvux eller skriva ett bra HP. Vet inte vilket sätt som ger mig bäst odds och söker därför vägledning. Själv har jag aldrig skrivit HP tidigare då jag inte trodde det skulle behövas men jag antar att jag skulle kunna fixa 1.7 om jag la manken till och pluggade lite. Samtidigt tror jag också att jag med lätthet skulle klara av både Franska 4 och Engelska 7. Spontant känner jag att jag helst gör det minst tidskrävande och lättaste alternativet men vet inte riktigt vilket det är. Jag är heller inte helt införstådd i hur beräkningen av meritvärdet fungerar. Behöver därför tips/förslag

    MVH Kaspar

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kaspar,
    antagningsgränserna är rörliga. Hur högt antagningsgränsen hamnar beror på hur populär utbildningen är, om antal platser på utbildningen ökar eller minskar, och hur höga meriter sökande söker med. Det kan därför hända att du nästa gång kommer med det meritvärde du redan har. Det kan, å andra sidan, bli så att antagningsgränsen hoppar upp till max, som är 22.5 och antal sökande som alla har 22.5 (högsta möjliga meritvärde) inte alla får plats och då är det bra att ha resultat av högskoleprovet, men i sista hand kan även utlottning äga rum (slumpen får avgöra vem som kommer in på utbildningen).
    Det är givetvis bra att både göra högskoleprovet och samtidigt försöka höja sitt meritvärde.
    Du skriver i din fråga bl.a så här: "Som jag förstått det kan jag göra en prövning i Engelska 7 alt. Franska 4, läsa hela kursen på komvux eller skriva ett bra HP. Vet inte vilket sätt som ger mig bäst odds..." ang.göra prövning eller läsa kursen så råder jag Läsa kurserna för att kunskaperna måste du ju inhämta på något sätt, antingen genom självstudier eller genom att få undervisning. Att få högre betyg har du större chans på - om du läser kurserna. Betyg i kurser som kommer ge dig meritpoäng kommer även räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget; du vinner därför på att få så höga betyg i kurserna som kommer ge dig meritpoäng, som möjligt!
    Hur högt resultat på högskoleprovet du kommer att få eller hur höga betyg på prövningar eller i slutet av en läst kurs som du kommer att få, kan inte jag svara på.
    Du kan chansa och söka med det meritvärde du redan nu har, det kan gå bra, men om du vill öka dina chanser, så är det bra att både göra högskoleprovet och samtidigt försöka höja sitt meritvärde.
    Du kan, annars, göra prövningar i de kurser som du redan har i ditt examensbevis med lägre än A i betyg. Skulle du höja alla dina kurser i ditt examensbevis till A, skulle du få jämförelsetal/snittbetyget på 20.0 och då uppgår ditt meritvärde till 22.0 (på så sätt behöver du inte skaffa betyg i eng7 eller mod.språk4).