Filip
    När de preliminära resultaten släpptes så såg jag att min dröm utbildning hade jättelitet antagningspoäng, bara 210. Jag har 260 och kommer nog höja mig till minst 270. Därför blev jag jätteglad men de förra åren har programmet haft antagningspoäng som alla varit typ 280+. Därför undrar jag om det är trovärdigt att ett program stiger från 210 nu till typ 270 till sommaren?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Filip!
    eleverna i årskurs 9 brukar (i genomsnitt) höja sina "betygspoäng" med 5-10 st. Du skriver också att du troligtvis kommer få 280 när du på höstterminens betyg hade 270. Statistiken säger att höjningen i antagningsgränsen borde inte överskrida + 10. Men "konstigare saker har hänt", vilket kan ske om eleverna ändrar sina val under omvalsperioden och "nya elever" söker till den utbildning som du vill komma in på, som har högre meritvärde/betygspoäng. Gör ditt bästa i varje ämne och lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare