Kimia
    Om man läser 1 eller 2 år på antingen Komvux eller på ett naturvetenskapligt basår,bör man då ha gått på högskolan efter VO?, för att komma in på läkarlinjen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia
    man behöver inte läsa på högskolan först för att komma in på Läkarutbildningen sedan.
    Om man är behörig utan att ha gått Basår, söker man direkt till Läkarprogrammet.
    Hur man blir behörig, spelar mindre roll. Man kan bli behörig om man gick Naturvetenskapligt program på gymnasiet eller om man kompletterade med kurser på KomVux eller om man gick Naturvetenskapligt basår på högskolan. Det finns flera olika vägar att gå för att bli behörig.

    Hälsningar
    Mikael SYV