Sara

    Har en dotter som hoppade av gymnasiet efter 1 år pga sjukdom. Undrar om hon nu kan hoppa på ngn klass som börjar åk 2. Hon är född 1999 och vill inte gå Komvux.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Reglerna säger att från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, hör man till komvux och inte längre till gymnasieskolan.

    Det är mycket tveksamt om det går att göra undantag från den ålders-regeln.

    Ni kan testa vända er till de skolorna där din dotter vill gå men gör det nu, direkt. Innan sista juni kanske det finns chans att bli inskriven, om skolan har plats i år2 och om din dotter har godkända betyg från år 1 på samma program.

    Studie- och yrkesvägledare