Marigona
    Hej, jag har gått om 9an så ska alltså börja gymnasium nästa år istället för detta år, men jag tycker att det är väldigt jobbigt att behöva gå en klass under när jag vet att jag är snabblärd och smart, gick endast om pga frånvaro.
    Min fråga är ifall man kan börja i 2an direkt efter 9an istället för att gå ett extra år?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marigona,
    jag förstår att du vill gå i en klass med jämnåriga.

    Tyvärr, så är det inte möjligt att börja i å k 2 på gymnasiet, om man inte har godkända betyg i alla de kurser som läses i å k 1. Detta för att undervisning i ämnena bygger vidare på de kunskaper, som man skaffar första året på gymnasiet.

    Tänk på att det kanske kommer att finnas några elever som är lika gamla som du är - i din blivande gymnasieklass: i fall man byter gymnasieprogram och går om å k 1 /sådant händer/; sedan kan det finnas elever i din blivande gymnasieklass, som är födda tidigt på året /i början av januari/ - de är också äldre än resten av klassen.

    För övrigt, så finns det fördelar med att vara lite äldre: man har mer livserfarenhet.

    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej,
    om du har lätt för studier, så kan du satsa på alla de högsta betygen /A och B/ i alla ämnen på gymnasiet.
    Höga betyg ger dig stora valmöjligheter senare i livet - då du skall kunna komma in på mycket attraktiva eftergymnasiala utbildningar där det är tuff konkurrens om utbildningsplatserna.
    Se på www.studera.nu & på www.yhguiden.se om du hittar några intressanta utbildningar - för inspiration och för att se vad det är för behörighet för dem (det gäller att välja rätt gymnasieprogram för att inte behöva komplettera med behörighetsgivande kurser på KomVux efter gymnasiet).

    Jag läste i ditt svar att du hade lite för hög frånvaro i grundskolan. Tänk på att Studiehjälp som man får på gymnasiet är direktkopplad till närvaron och reglerna har blivit strängare sedan några månader: nu är det max 4 timmar frånvaro per månad som man kan komma undan med. Efter det är gymnasieskolan skyldig att rapportera till CSN och din studiehjälp dras in. För att få tillbaka 1050 kr/månad måste man vara 100% närvarande i skolan i minst en månad.
    Det är givetvis tillåtet att vara hemma om man är sjuk.
    Man måste dock meddela sjukfrånvaron till skolan /i vissa val kan skola kräva ett Läkarintyg/.

    Läs om gymnasieprogram & skolor dit du kan söka - på www.gymnasieguiden.se

    Ha det bäst! Återkom gärna om du har andra frågor.
    Liselotte SYV
    Liselotte