Kimia
    Hej,just nu har jag börjat på yrkesintroduktionsprogrammet mot VO.Och jag vet inte om jag kan börja med MA1 efter att jag får godkänd betyg i matte!.Jag vill välja b-spår i Ma,inom individuellt val!.
    Ska jag då läsa Ma1b i åk2?,eller i åk1?.
    För att jag vill läsa Ma2b,i tredje ring!.
    Jag är förvirrad,och vet inte hur jag ska lägga upp matten från att jag får godkänd betyg,till att läsa Ma2b.

    Tackar på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    på Yrkesintroduktion har man en Individuell Studieplan. Om du får godkänt betyg i Matte grund /å k 9-matte/ måste du sedan koncentrera dig på att få godkänt även i andra grundskoleämnen för att över huvudet taget blir behörig att söka till ett Nationellt gymnasieprogram.
    I fall du får godkänt i alla behörighetsgivande ämnen - och det finns tid kvar på läsåret, kan du i samråd med dina lärare & Studie- & yrkesvägledare på IM /Introduktionsprogrammen, där även Yrkesintro- ingår/ bestämma vilka ämnen du läser under resten av läsåret.

    När du kommer in på Vård/omsorgsprogrammet, måste du prata med SYV & Mattelärare - och i samråd med dem - bestämma om det är lämpligt att byta ut Matte 1a mot Matte 1b. Det är inget du bara kan bestämma själv, det krävs läraromdöme om att det finns en rimlig chans för dig att klara den svårare mattekursen.
    Det blir en senare fråga, det är inget du behöver tänka på just nu.
    Läs så mycket matte du kan och gör ditt bästa, mer än så kan du inte göra.

    Och om man har gjort sitt bästa, måste man vara nöjd med det. Vi är alla olika och alla behövs.

    Bästa hälsningar & jag önskar dig lycka till med dina studier och allt annat!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare