Emilie
    Hejsan! Jag har precis börjat 2an på Ekonomiprogrammet med inriktning Juridk. Tyvärr känner jag att varken linjen/eleverna/lärarna passar mig alls och vill helst byta till Samhällslinje på ett idrottsgymnasium. Det finns plats i klassen jag vill gå i så det är inget bekymmer. Bekymret är dock att den linjen jag vill byta till redan läst Naturvetenskap 100poäng, Psykologi 50 poäng samt idrottsspecialisering 50 poäng, något jag inte läst, kan jag läsa upp dessa? Eller kan jag använda mig utav mina gamla betyg från ettan ( PrivatJuridik 100poäng samt Företagsekonomi 100poäng) för att "jämna upp" poängen så jag kan fullfölja de 2500 poängen man ska ha för att ta studenten?
    Samhällslinjen läser också Moderna språk i ettan samt tvåan, jag fick F i Moderna språk i ettan och undrar om detta är något jag kan välja bort?

    Finns det något jag kan göra i min makt för att kunna byta? Vill verkligen inte gå med ettorna, men vill inte gå kvar på min nuvarande utbildning. Är det omöjligt att läsa upp det jag missat på komvux eller liknande?

    Jätte tacksam för snabbt svar, vill helst om möjligheten finns byta innan terminen drar iväg!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie,
    jag förstår att det är bråttom för dig att få svar på din fråga. Svarar därför så fort jag kan.

    Det finns regler som gäller vid byte av program.
    Jag skall försöka kort förklara dem för dig här nedan.

    En elevs utbildning på ett nationellt program får avvika från vad som annars gäller för programmet genom att vissa kurser byts ut.
    Rektorn fattar beslut om individuellt anpassat program efter att berörda lärare har tillfrågats.
    Om eleven är under 18 år ska även elevens vårdnadshavare tillfrågas.

    Rektorns rätt att besluta begränsas av följande:
    Beslut om att ta bort en kurs får inte fattas efter det att eleven har påbörjat den kursen.
    Elevens utbildning måste kunna hänföras till ett nationellt program (rektorns bedömning gäller men de gymnasieegemensamma ämnen får inte bytas ut).
    Kraven för examen från det aktuella programmet måste kunna uppfyllas.
    Beslutet måste fattas före slutet av å k 2 på gymnasiet.

    Kurser i Matematik 1 (1a, 1b och 1c) och i Matematik 2 (2a, 2b och 2c) får bytas ut mot varandra, dvs man får byta spår mellan a, b och c.
    Syftet med individuellt anpassat program är att elever som byter program ska inte få förlängd studietid i onödan.
    Det ska framgå i den individuella studieplanen att eleven har ett individuellt anpassat program samt vilka kurser som har bytts ut.
    När eleven har uppfyllt kraven för examen får hen ett examensbevis där det i noteringsfältet anges att eleven har läst ett individuellt anpassat program.
    Mer information inkl. några exempel finns på http://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/individuellt-anpassat-program-1.209749
    ''''''''''
    Eftersom rektors beslut krävs och studieplan måste upprätthållas, så är det helt nödvändigt att du bokar tid hos en Studie- & yrkesvägledare på den nya skolan. Du kan kontakta både rektor & SYV samtidigt och gör det så fort du kan.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Julia SYV