Josh
    Hej! Jag har sedan tidigare haft problem med programmet jag går på nämligen samhällsprogrammet. Jag har precis gått klart 2:an och ska egentligen börja 3:an. Eftersom jag inte klarade av någon som hör till min inriktning och fick underkänt i bl.a Sv 2 och SAM 2 så tyckte lärarna att vore bättre att börja om 2:an. De har lagt upp en plan för allt men jag tycker det väldigt svårt och i skolan jag går på jobbar man väldigt självständigt. Dessutom har jag inte riktigt haft som mål att fortsätta studierna vidare utan bara f ut examen. Rekomendationerna jag fått är att hoppa av gymnasiet och börja komvux när jag fyller 20 eller börja om och börja på yrkesprogram isåfall hade jag tänkt på Bygg o Anläggning med Måleri som inriktning. Jag har tänkt att börja om kan vara den bästa lösningen. Har gått runt och pratat med lärare och rektor som har dem programmen och de skulle höra av sig om det fanns platser. Sedan vet jag inte om jag måste skriva på något papper eller om jag måste prata med gymnasieantagningen. Egentligen att börja om har jag tänkt på sedan förra året men jag gjorde inte det eftersom jag ville försöka ett år till i mitt nuvarande program. Innan sommarlovet så blev jag också frågad om gymnasievalet men jag tvivlade eller tvivlar fortfarande eftersom jag redan är 19 år och det känns konstigt att börja 1:an igen när ens åldersgrupp redan tagit studenten redan. Frågade även om jag kunde börja 2:an istället för 1:an men dem jag frågade sade man måste börja från början. Har tidigare gått El o energi, Humanistiska, Samhäll och kanske Bygg o Anläggning nu då. Är inte riktigt säker hur pass mycket studier och mycket praktik det är där men där jag går nu är de iallafall 100% plugg. Måleri känns som lite lättare vilket jag hoppas på. Skulle ni rekomendera att börja om 1:an eller vuxenutbildningar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josh,

    om du fyller 20 år under 2019, kan du tidigast börja på komvux från 1 juli 2019. Du kan alltså inte nu, om några veckor börja på komvux... du är för ung. Man kan vara "hur ung som helst" och ändå få börja om Komvux om man redan har avslutad 3-årig gymnasial utbildning (fått examensbevis eller studiebevis, vilket du inte ännu har...).

    I dagens läge har du ett val att fortsätta kämpa på samhällsvet.programmet eller försöka komma in på ett yrkesprogram. Det är synd att du inte gjorde ansökan till ett yrkesprogram under våren, när det var Omvalsprioden... nu är du beroende av om ledig plats kommer att finnas på BA,Bygg- och anläggningsprogrammet eller inte. Om du sökte under val- eller omvalsperioden under förra läsåret kunde du få plats på BA, som du sean kunde svara Ja eller Nej till, utan att din nuvarande plats, där du läser idag, skulle påverkas på ngt. sätt (du är ju fortfarande antagen på SA). Men vi kan inte gå tillbaka i tiden, utan måste tänka på vad som kan göras i framtiden.

    Om du vill lära dig yrket Målare - är det mycket fördelaktigt att komma in på ett yrkesprogram på gymnasiet. detta för att inom komvux är det inte alls säkert att du skulle kunna få den utbildningen. Komvux i varje kommun bestämmer själva vilka yrkesutbildning (om några, över huvudet taget) de erbjuder; sedan prioriterar komvux personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund", i första hand de utan grundskolekompetens, sedan de Med grundskolekompetens och du som har läst några år på gymnasiet - kommer att få lägre prioritet... risken är stor att när du söker yrkesutbildning på komvux, att du får svar PLATSBRIST).
    Får du möjlighet att komma in på ett yrkesprogram på gymnasiet, är det en stor förmån och din sista chans att börja på nytt på gymnasiet. Nästa år blir du för gammal för gymnasiet. Du blir hänvisad att söka till komvux. Och på komvux är det inte alls säker att någon yrkesutbildning kommer erbjudas dig. De flesta kommuner erbjuder inom komvux - yrkesutbildning till undersköterska. Det är rätt ofta den enda yrkesutbildningen som erbjuds på komvux....
    Arbetsförmedlingen köper utbildning - i första hand - för långtidsarbetslösa.
    Vi känner många ungdomar som efter gymnasiet vill skaffa sig yrkesutbildning och kämpar med det i flera år, utan framgång. De tvingas då söka "vilket jobb som helst" eller gå den utbildning som erbjuds - ex. till undersköterska, som är ett yrke med mycket goda utsikter på arbetsmarknaden, men om man vill bli byggnadsmålare...? så ligger yrket undersköterska rätt långt ifrån i så fall...

    Sammanfattning
    Om du vill jobba som byggnadsmålare, är din bästa chans att få relevant utbildning - att komma in på ett yrkesprogram på gymnasiet nu, i år. Om du inte vill eller kan göra det - läs "vad som helst" och gör ditt bästa under kommande läsåret och boka tid med SYV på Komvux under våren 2019 för att diskutera vad komvux kan hjälpa dig med från 1 juli 2019, när du blir "gammal nog" för att kunna antas till Komvux.

    Hej igen,
    BA, inriktning Måleri finns - enligt våra uppgifter - på de här 2 gymnasieskolor i Västerås >>.

    Hej igen,
    jag fick nu veta att Ösby-vastmanlands-naturbruksgymnasium ev. har ledig plats på BA, måleri. Om du kan tänka läsa på den skolan, kontakta gymnasieantagningen i Västerås snarast möjligt! och lycka till!

    • : Tack för svaret! Det var riktigt dumt av mig att inte göra omvalet förra läsåret. Hursomhelst hur ska jag veta när det finns platser ledig och vad ska jag göra för att få en plats? Har redan pratat med rektorn på skolan och hon sade att hon skulle kontakta mig men är lite osäker.
    • Anna : Personal på gymnasieantagningskansliet borde kunna se om lediga platser finns & i så fall var. Om du ex. söker till gymnasiet i Västerås - är ditt kansli - http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-i-vasteras/
    • : Tack! Om jag börjar där måste jag pendla fast går det att byta sedan om det skulle bli en plats ledig i Västerås
    • Julia : Det kan finnas boende på eller vid skolan... fråga på skolan! ang. byta senare - ja, det är också en möjlighet; läser man Samma utbildning och det uppstår ledig plats på skolan närmare på samma program-och-inriktning, kan man byta.
    Läs alla kommentarer