Therese
    kan man som rektor hindra någon elev att fortsätta i åk 2 om eleven inte klarat av med godkända resultat, åk 1 på gymnasiet?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Therese!

    Rektor är ytterst ansvarig för all verksamhet på skolan och har därför ganska stor makt. Rektor kan definitivt avråda en elev från fortsätta just på den aktuella utbildningen och komma med förslag på en lösning som bör gagna eleven.

    Kurser i många ämnen, som t.ex. matte - bygger direkt på varandra och en elev som inte har kunskaper motsvarande lägst E i Matte 1 anses inte ha förutsättningar att klara "överliggande kurs", Matte 2 och på så sätt gör man en elev otjänst om man bara låter det "passera". Vad blir resultatet i slutet av åk3? En elev går ut gymnasiet utan examen och inte är behörig till eftergymnasiala studier. Det blir också mycket svårt att få jobb med undermåliga betyg från gymnasiet (beror på, givetvis, vad det är för jobb och vilka kurser ungdomen är godkänd i).

    Vi på Fråga SYV tycker att det är bäst för alla involverade: eleven, föräldrarna, skolpersonal - att försöka komma fram till en lösning som gagnar elevens framtid på bästa tänkbara sätt.

    Det finns ett antal olika lösningar, beroende på varför eleven inte fick godkända betyg i åk1. För att kunna ge bättre råd, måste man vara mer insatt i situationen.

    De personer på skolan som vi råder att söka upp för att få råd är: kurator, speciallärare, ämneslärare i det ämnet i vilket eleven fick F-betyget.

    Om parterna inte är överens och du vill få reda på det "rättsliga läget" dvs vilka juridiska bestämmelser som råder - är det till Skolverket man bör vända sig till. Om det handlar om en kommunal skola, kan man söka råd hos en stadsjurist, anställd av kommunen.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!

    Se på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp där finns det några olika alternativ beskrivna som över huvudet taget finns... kanske ngt att nämna för eleven/föräldrarna. Du kan t.ex. bara skriva ut dokumentet och ge dem för "kännedom" som allmän info om olika alternativ. Man kan inte välja ngt. annat än ett av de alternativen som finns.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Therese SYV på Haganässkolan
    Tack för detta utförliga svar.
    Therese
    • Milla : Jag visste inte att du var SYV. Jag tänkte att det kanske var en förälder som ställde frågan. Men det spelar inte så stor roll vem som frågar, det är ju ungefär samma svar som gäller i alla fall. :) Tänker bara lägga till att det kan finnas fall då man kan låta eleven fortsätta läsa trots många F. I fall eleven (och föräldrarna för en icke-myndig elev) är införstådda med att detta kommer inte att avslutas med examen utan med ett Studiebevis med bara några få godkända kurser. Om eleven ändå lär sig så pass att det är värdefullt för framtida möjligheter att få jobb. Man bör titta på vilka andra alternativ som finns. I vissa situationer kan stanna och läsa mot Studieintyg vara det bästa alternativet och kanske den enda alternativet: om det t.ex. inte finns ngt. annat program där eleven vill och kan läsa och hen är under 18 år (för ung för en folkhögskola). Då kanske byta till IM, individuellt alternativ, kan vara den enda möjliga alternativet men i fall eleven inte vill eller om det inte finna någon plats på Indiv.alternativ - vad gör man då? ...
    • Therese : Ingen fara, är ganska ny så därför frågar jag. Det har pratats ganska mycket om det och eleven vill absolut inte gå om eller börja nytt program. Så alternativen var att gå kvar för att kunna ta studenten och få F i betygen med ev rädda några i tvåan. Jag ska träffa dem på måndag och se vad de har kommit fram till och hoppas det blir bra för eleven.
    • Milla : Jag har nu skickat ett länk till dig i det utökade svaret. Kanske blir det till någon hjälp... *L*