A
    Hej, jag står inför valet av gymnasieskola. Jag vet redan att jag vill läsa natur/natur men jag vet inte hur jag ska tänka när det gäller att välja skola.
    Jag har 300+ poäng och det jag funderar över är om jag ska söka till en skola med hög antagningspoäng där elever satsar på studier som till exempel Vrg eller Kungsholmen (och stå ut med mer läxor, att det blir mer betygshets i klassen, att bli en i mängden bland duktiga elever, och att läraren delvis jämför eleverna när det ska sättas betyg). Eller gå i en ''vanlig'' gymnasieskola med medelmåttiga elever och räknas till de ''bättre'' och få höga betyg. (men dock inte lära mig lika mycket).
    Måste även tillägga att jag inte är allmänt smart utan måste plugga mycket för att få bra betyg.

    Hur ska jag tänka? För i slutändan är det ändå betygen som avgör om jag kommer kunna plugga det jag vill på högskolan.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är viktiga frågor du ställer dig själv! Svaren är inte givna dessvärre. Du får fortsätta fråga dig själv var du skulle trivas bäst, på vilken skola ska jag gå som jag tror ger mig bra minnen från gymnasietiden och ger mig förutsättningar för att klara mig bra och få dom betyg jag förväntar mig av mig själv? Om du tror att du kommer trivas i skolan där alla är "bäst i klassen" så kan ju det funka alldeles utmärkt - om du kan hålla balans i pluggandet med en bra studieplanering, studieteknik och återhämtning. Är klassen fylld av motiverade och glada elever så blir det ofta en positiv stämning och man hjälps åt och det blir bra stämning.

    Jag vill dock poängtera att det inte är en garanti för studiemotiverade och glada elever bara för att antagningspoängen är hög! Jag tycker du ska ta in andra parametrar som du tycker är viktiga för att trivas på en skola och prestera bra.

    Jag tycker inte heller alltid det finns likhetstecken mellan en som du säger "vanlig" skola där "medelmåttiga" elever går och få högre betyg - det är att se saken alldeles för svartvitt. Det finns som sagt många andra faktorer som gör att man klarar av tre år på gymnasiet på ett bra sätt.

    Som vanligt rekommenderar jag att gå provdagar på olika skolor för att få en uppfattning om vardag, undervisning, miljö mm.

    Jag vet inte om mitt resonemang komplicerar saken för dig eller om det gör att du kan leta skola med lite andra perspektiv. /Lena, Syv