Kida
    Hej! Jag brukade gå på Spanska under årskurs 6-7. Jag slutade eftersom att jag tappade motivationen helt, men jag har nu fått tillbaka den. Om man börjar på humanistiska programmet med inriktning språk så ska man ju fortsätta med det moderna språket man hade tidigare, hur går det för mig då? Jag går i nian nu och började precis med Spanska på Elevens val, men kommer knappast lära mig tillräckligt mycket som jag hade om jag hade fortsatt från årskurs 6 utan att sluta. Jag hade dessutom tänkt lära mig Italienska, och det känns som om det kommer bli alldeles för jobbigt att lära mig Spanska, Italienska och Latin när de tre språken är så lika. Funderade på att lära mig Tyska istället för Spanska, (och då lära mig Tyska, Italienska och Latin) men vet inte hur det funkar. Kan man kanske byta bort ett modernt språk?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kida,
    jättebra att du fick tillbaka motivationen och har börjat med Spanska på Elevens val. Du har rätt när du skriver att du kommer troligtvis inte hinna med så mycket som om du läste Spanska oavbrutet från å k 6.
    Elever, som läser ett Modernt språk från å k 6 utan avbrott & får godkänt betyg i å k 9, kan börja med Moderna språk 3 på gymnasiet.
    Nybörjare i språk börjar med Moderna språk 1.
    Du kanske kan börja med Spanska 2 på gymnasiet och Italienska 1 (du är, om jag förstod dig rätt, nybörjare i Italienska, dvs inte har läst det språket innan).
    Du frågar om du kan byta bort ett modernt språk när du går på Humanistiska programmet. Det finns olika möjligheter här, delvis beroende på svar: är svenska ditt modersmål eller ej? Elever som har ett annat modersmål än svenska och får betyg i "Svenska som andra språk" från grundskolan, har större möjligheter vad det gäller Moderna språk på gymnasiet, det är nämligen tillåt att läsa MODERSMÅL i stället för Moderna språk. Rektor kan också fatta beslut om Individuellt anpassat program och då kan en elev som har ett annat modersmål, än svenska, läsa Svenska i stället för Moderna språk.
    Oavsett, om du har svenska som modersmål eller ej - undrar jag varför du i första hand vill ha inriktning Språk på HU. Inriktning "Kultur" kan passa dig bättre - för att då har du inte press på dig att läsa så många olika språk, utan KAN LÄSA OLIKA SPRÅK, om du vill men också kan slippa det.
    Inriktning på Humanistiska programmet läser man från å k 2 på gymnasiet. Om du söker till en skola, som erbjuder båda inriktningarna, kan du bestämma dig senare just angående inriktning.
    Kika in på följande skolornas presentationer: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cybergymnasiet-odenplan
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/norra-real.
    De erbjuder båda inriktningarna på HU och det, tycker jag, är fördelaktigare för dig - då du inte måste bestämma dig redan nu just angående inriktning, utan du söker till PROGRAM. I fall du - vid ansökningstillfälle- uppmanas att även välja inriktning, då är det för skolans egen intern planering. Finns det en annan inriktning, bör du kunna ändra dig angående inriktning under å k 1 på gymnasiet.

    Titta även på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/didaktus-jakobsberg och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/malargymnasiet som erbjuder bl a Samhällsvetenskapsprogrammet. Det finns möjlighet att läsa Moderna språk både som programfördjupande och inom Individuellt val på SA. Det blir då ungefär samma upplägg som på HU, Kultur - att du skall kUNNA läsa Moderna språk, men ej behöver göra det om du inte vill längre fram.
    Det är speciellt att läsa flera olika språk samtidigt och framförallt BÖRJA läsa mer än ett nytt språk. Vissa tycker det är bara kul och för andra innebär det stora svårigheter. Vi är alla olika duktiga på olika saker och det är tur det... *L* ;-) ...
    Fundera lite på det, som jag skriver här nu och återkom. Vi skall givetvis försöka hjälpa dig att välja den gymnasial utbildning som passar dig bäst!
    Önskar dig allt väl!
    Anna SYV