amanda
    Hej, hoppade av skolan i augusti efter att varit omotiverad hela vårterminen så kände att ett viloår hade varit bra. Nu börjar jag fundera på att hoppa på skolan igen, men efter jullovet alltså när vårterminen börjar. Går det? eller måste man börja från start på en hösttermin?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda,
    jag råder dig ta kontakt med Rektor på din utbildning och fråga om de skulle kunna ta emot dig efter jullovet in i å k som du läste förra året - det blir en repetition för dig. Du kan inte börja läsa tillsammans med dina f d klasskompisar i fall du inte tentar av alla de kurser /eller delkurser/ som de läser under våren och som du missar.
    Ett alternativ skulle kunna vara att du börjar på IM- Individuellt alternativ, där man kan kombinera studier med praktik. På Individuellt alternativ anpassar studier utifrån din situation. Du kan ta kontakt med Rektor på IM på en skola nära dig, vet ej om IM (Introduktionsprogram) finns på den skolan där du gick innan.
    Du kan läsa om IM, Individuellt alternativ på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ men bry dig inte om att text börjar med "Inte behörig?" för att även behöriga elever kan läsa på den inriktningen, om särskilda skäll föreligger.

    Du kan också gå via kurator på din f d skola, som kan fråga Rektor - i sin tur.

    Önskar dig allt väl!
    Anna SYV