Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!
    det är halva studietiden under den tiden som man är lärling som menas med "halva tiden". Om man är lärling under år3, då är det minst hälften av de studietimmar som studier under årskurs3 omfattar, som man ska befinna sig på en eller flera arbetsplatser. Det är Yrkeskurserna + APL, arbetsplatsförlagt lärande som lärlingarna spenderar på arbetsplatserna.
    APL, som ingår i alla gymnasiala yrkesprogram med minst 15 veckor fördelade på 3 år, är det i och för sig alla elever som spenderar på arbetsplatserna, inte bara lärlingar, men just yrkeskurserna läser lärlingar på arbetsplatserna, inte i skolan (till skillnad från en "traditionell"/skolförlagd undervisning).

    Studie- och yrkesvägledare
    • SYV : Tack för svaret! Så lärlingarna läser enbart de teoretiska ämnena på skolan och alla yrkeskurser på arbetsplatsen?
    • Milla : Ja, alla eller de flesta Yrkeskurser läses på arbetsplatsen om man läser som gymnasial lärling.