Hannele
    Hej, jag börjar gymnasiet i höst och jag har valt restaurang och livsmedel. Jag gillar att laga mat och så men inte lika mycket som jag gjorde förut när jag gjorde mitt val för gymnasiet. Jag har nu börjat tvivla på om jag verkligen har gjort rätt val och att jag verkligen passar med att hålla på med det (restaurang).
    Det har börjat luta mot media eller musik (eftersom att jag gillar nästan allt som har med båda dom sakerna att göra).

    Skulle jag kunna få lite hjälp, har verkligen ingen aning om vad jag ska göra. Har typ lite smått panik här.

    Är tacksam för svar.

    1 Svar

    Hej Hannele.

    Vad jobbigt att du har börjat tvivla nu när det är så nära terminstart. Nu är gymnasievalet gjort och det är alltid lite knepigt att byta efter sista ansökningsdag. Jag tycker också att du ska vara försiktig med att fatta ett hastigt beslut i en stressig situation.
    Programmen som du nämner skiljer sig ganska mycket ifrån varandra så därför är det viktigt att du funderar ordentligt vad du är intresserad av.

    Oavsett vilket program du väljer kommer du att läsa en hel del av de gymnasiegemensamma ämnena som är allt ifrån matte till samhällskunskap och idrott m,m. Det har både restaurang- och livsmedelsprogrammet eller sam-media eller est-musik.

    Du har också möjlighet att välja till kurser på gymnasiet inom det s.k individuella valet. Då kan du oavsett program välja kurser som du antingen är mer intresserade. Du har också inom det individuella valet möjlighet att lägga till svenska 2 och 3 samt engelska 6 för att på så sätt bli behörig att direkt söka till högskola/universitet efter gymnasiet.
    Då kan du antingen fortsätta inom restaurangbranschen eller utbilda dig till något helt annat.

    För att få lite tips eller nya ider kan du läsa mer här: http://www.gymnasieguiden.se/reportage

    Restaurangbranschen är också en bransch som växer vilket kommer innebära att det kommer att finnas många arbeten där i framtiden! Det kan också vara värt att tänka på när du väljer utbildning.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV