Sam

    Hej! Jag har nyss börjat folkhögskolan i Jakobsberg, första veckan... Nu känner jag mig lite osäker... för det första så tog jag ingen examen på gymnasiet, eftersom jag inte var klar med ämnena. Pratade med studieyrkesvägledare och han tipsade folkhögskolan, istället för komvux. Vilken är riktig bäst? Folkhögskolan där jag har börjat så kostar det 12.000kr för alla terminer, och det som kostar mest är kost, alltså cirka 1200kr. En till sak som jag inte tycker om är att där så läser man ”tema”, alltså alla läser samma ämnen, också om man har fått betyg. Nu undrar jag... ifall ni säger att folkhögskolan är bättre än komvux, ok. Men annars... Hur ska jag göra? Är det möjligt avbryta studierna för att sedan börja på Komvux? Direkt? Eller måste man vänta en termin bara för att det går inte att börja. Hoppas ni kan hjälpa mig Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sam!
    sök kurserna på komvux medan du fortsätter läsa på en folkhögskola. Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd som du söker till. Att du söker betyder ju tyvärr inte att du kommer få utb.plats. På komvux söker du varje kurs separat. Finns ingen garanti på att komma in på alla kurser eller läsa på heltid. Det kan ta lång tid att läsa så pass mycket så att du ska kunna ta ut examensbevis från komvux. Se först om du kommer in och när kurserna börjar för dig på komvux - innan du hoppar av studierna på en folkhögskola.
    Om du idag inte har några andra realistiska alternativ till sysselsättning och försörjning (som du skulle hoppa på snabbt) så tycker jag du ska ge folkhögskolan en chans.
    Du nämner kostnader - bl a för kost. Men man måste ju äta. du måste ju få mat, eller hur? På komvux får du betala maten själv, och läroböckerna och transportkostnader till-från skolan också. Läser du på distans, måste du själv se till att du har dator, internetuppkoppling och kanske också köpa viss kurslitteratur - och alla de kostnaderna står du för själv.
    Om komvux-studier eller läsa på en folkhögskola passar bättre just för dig - måste du själv komma fram till. Olika sätt att läsa passar olika personer.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA