Elev

    Hej! Jag vill boka en prövning i matte 1c i Stockholm stad. Vilka sidor kan jag boka där ansökan är öppen? Det är svårt att hitta alla sidor. Finns det någon som har öppen ansökan nu?

    • Ludmila : Varför just matte 1c? Även om du i ditt examensbevis har matte 1c, kan du göra prövning i matte 1a och det betyget kommer räknas in i stället för betyget i matte 1c. Det är lättare att få högre betyg i matte 1a. Så, varför vill du boka prövning i just matte 1c?
    • Elev : Jaha!! Det visste jag inte. Så om jag studerat naturvetenskapsprogrammet i gymnasiet och enbart studerat 1c kan jag ändå välja 1a? Men finns det några som har anmälan öppen nu?
    • Daniel : Du får betyget i matte 1a inräknat i stället för betyget i matte 1c (om betyget i matte 1a blir högre). Som icke-gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige (läs mitt svar nedan). Under hösten 2021 är det extrasvårt att hitta var man kan göra prövningar, bl.a på grund av att de som avslutade gymnasiet åren 2020 och 2021 får betala lägre avgift (150 kr i stället för 500kr - tillfällig sänkning under hösten 2021). Det var svårt redan innan säkningen av avgiften att hitta var man kan göra prövning, nu är det ännu svårare. Vi kan tyvärr inte garantera att du hittar var du kan göra prövning. Gissningsvis blir det lite lättare att hitta från 1 januari 2022 och framåt.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    precis som Ludmila skriver i kommentaren till din fråga - så undrar jag också: varför vill du göra prövning i just matte 1c och inte i 1a?
    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, behöver inte vara i den kommunen man bor eller är folkbokförd i.
    De som är gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola - eller via sin skola (om skolan hänvisar eleven till en annan skola för att göra prövning).
    Så, bestäm först i vilken kurs du vill göra prövning i. Jag antar att du inte längre är gymnasieelev, då får du söka i hela Sverige, efter prövningar - behöver inte vara i just Stockholm. Om du vill göra prövning i Stockholm men inte hittar hur du anmäler dig - kontakta de som tar hand om prövningar i Stockholm.

    • Elev :

      Okej! Så om jag fattat rätt: jag tog studenten 2021 och är inte längre gymnasieelev, alltså kan jag göra prövning vart som helst i sverige för 150kr. Stämmer det? Jag vill även lägga till att jag redan fått betyg i kursen men vill höja det betyget. Vill tacka er alla för svar också :)

    • Daniel :

      Info om sänkt avgift för prövningar - se regeringen.se/pressmeddelanden/2021/06/sankt-avgift och att de som inte är gymnasieelever kunde göra prövningar i hela Sverige så har det varit så i många år och vi känner inte till någon ändring på den punkten.

    • Elev : Tack så mycket för svar. När jag ansöker så måste jag även bifoga examenbevis i ansökan för att då reducerad avgift. Hur får Jah tag på detta bevis?
    • Anna : När du avslutade gymnasieskolan, borde du ha fått dokumentet som heter EXAMENSBEVIS (eller om du inte uppfyllde kraven - Studiebevis). Har du inte fått det, kontakta din f d gymnasieskola. Scanna sedan in dokumentet, så att du ska kunna bifoga det digitalt. Vi rekommenderar att även kopiera dokumentet och vidimera kopiorna. Vidimerade kopior jämställs många ggr (i olika sammanhang) med originalet. Skolans administratör kan säkert hjälpa dig med detta. Om du är osäker på vad examensbevis är, så kan jag förklara: överskrift/rubriken EXAMENSBEVIS och nedan följer kurserna med tillhörande betyg. För att dokumentet (originalet) ska vara giltigt bör den utfärdas på arkiv-pappret och underskrift av rektor bör finnas.
    • Elev : Tack så mycket för svar! Nu förstår jag allt :D
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer