Linda
    Hej
    Om jag bor i Solna och har sökt till en gymnasieskola i Danderyd. Finns det risker att jag inte kommer in pågrung av det?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Linda
    jag vill hänvisa dig till en person som, jag hoppas, kan svara på din fråga, det är

    Eva Lindqvist
    Skolhandläggare Gymnasiefrågor
    Barn- och utbildningsförvaltningen

    Här https://www.solna.se/sv/kontakta/barn-och-utbildningsforvaltningen1/personer/ekonomi/eva-lindqvist/ kan du skicka epost till Eva Lindqvist.

    För att kunna svara på din fråga måste man veta
    1. om du sökte ett Nationellt program eller någon annan utbildning ***
    2. om det finns ett samarbetsavtal mellan de två kommunerna /där du bor och dit du söker/. ***Riksrekryterande utbildningar och vissa Introduktionsprogram /t.ex Yrkesintroduktion/ omfattas av särskilda regler.

    Vänligen
    Ludmila, SYV

    Hej igen!
    Jag har nu pratat i telefon med Eva Lindqvist,
    Skolhandläggare Gymnasiefrågor på Barn- och utbildningsförvaltningen

    Eva kunde i databasen se att du sökte ett Nationellt program och det är därför "vanliga regler" som gäller, dvs att det inte är någon skillnad till vilken kommun inom Sthm län du sökte /eftersom det finns samverkansavtal mellan alla kommuner i Sthms län/.

    Eva har också berättat för mig att nu på fredag eftermiddag, den 27 juni, blir det möjligt att gå in på antagningssidan på nätet med ditt lösen & se resultat av antagningen.

    Ang. SL kortet, så har Eva bekräftat: om det är minst 6 km mellan din bostad /folkbokföringsadress/ och din gymnasieskola, har du rätt till SL kortet.

    Eva kommer inte att skicka svar på din epostfråga, eftersom vi kom överens att jag skriver svar till dig.

    Bästa sommarhälsningar & jag hoppas att du fick svar på dina frågor nu!
    Ludmila, SYV